Kursplan - Pedagogiskt ledarskap i förskola: teori och praktik
Omfattning
3.5 hp
Kurskod
OAU380
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2025-01-07
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig vidgat och fördjupat teoretiskt och praktiskt kunnande om pedagogiskt
ledarskap utifrån vetenskaplig grund och förskolans styrdokument. Kursen behandlar pedagogiskt ledarskap i förskolans utbildning och
riktar sig till förskollärare.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och diskutera olika perspektiv av pedagogiskt ledarskap i relation till förskolans utbildning
2. kritiskt analysera och reflektera över det egna pedagogiska ledarskapets förutsättningar samt ta ställning till utvecklingsmöjligheter med
stöd i olika teoretiska perspektiv och forskning
Innehåll
- Teoretiska perspektiv på pedagogiskt ledarskap och ledarskapskompetenser
- Interkulturellt perspektiv på pedagogiskt ledarskap och kommunikation
- Pedagogiskt ledarskap i relation till förskolans uppdrag
- Förutsättningar för pedagogiskt ledarskap i förskolans utbildning
Särskild behörighet
Förskollärarexamen eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, obligatorisk och aktiv närvaro i seminarium med tillhörande läraktiviteter avseende lärandemål 1, betyg
Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, skriftlig och muntlig fältstudierapport, avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd