Kursplan - Hälsofrämjande fysisk aktivitet för barn och unga: beteendestrategier för att stödja fysisk aktivitet
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FYS080
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Fysioterapi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2024-11-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper och strategier för att kunna stödja barns och ungas beteendeförändring och vidmakthållande avseende hälsofrämjande fysisk aktivitet. Vidare syftar kursen till att tillämpa dessa strategier inom valfritt verksamhetsområde.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 utifrån relevanta teorier och modeller undersöka och analysera samspelet mellan beteenden och biopsykosociala faktorer av betydelse för fysisk aktivitet hos barn och unga
2 motivera, kritiskt värdera, tillämpa och utvärdera olika strategier för att stödja beteendeförändring och vidmakthållande av fysisk aktivitet hos barn och unga
3 identifiera och kritiskt värdera samverkan mellan olika samhällsaktörer för att stödja barns och ungas beteendeförändring och vidmakthållande avseende fysisk aktivitet
Innehåll
Riskfaktorer för fysisk inaktivitet hos barn och unga
Biopsykosociala insatser för att främja fysisk aktivitet hos barn och unga i ett livslångt perspektiv
Teorier och modeller tillämpade inom området fysisk aktivitet för barn och unga
Beteendeförändringstekniker och strategier för att öka och vidmakthålla fysisk aktivitet
Digitala stöd för beteendeförändring och vidmakthållande av fysisk aktivitet
Kommunikation för beteendeförändring avseende fysisk aktivitet
Samarbete och koordinering av insatser mellan olika instanser så som skola, fritid och hälso- och välfärdsområdet för att främja fysisk aktivitet hos barn och unga.
Individuell fördjupning inom verksamhetsområden kopplade till fysisk aktivitet för barn och unga.
Särskild behörighet
Kandidatexamen i fysioterapi/sjukgymnastik, arbetsterapi, vårdvetenskap, folkhälsovetenskap eller medicin. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B/Sv3.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 5,5 hp, avser lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, avser lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd