Kursplan - Examensarbete i arbetslivsvetenskap
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAV022
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1E (Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen).
Huvudområde(n)
Arbetslivsvetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2024-11-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten självständigt under handledning skall fördjupa sig inom valfritt område inom arbetslivets domän, t ex arbetsliv och hälsa, arbete och arbetsmarknad i en globaliserad värld, sociala och psykologiska processer på arbetsplatsen, ledarskap, arbetsliv och styrning eller social stratifiering på arbetsmarknaden. Studenten skall självständigt planlägga en empirisk undersökning eller utredning, genomföra dataanalys samt diskutera resultatet i förhållande till vetenskaplig litteratur.
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas den studerande kunna:
1 visa teoretisk kunskap inom och förståelse för arbetslivsområdet, inbegripet såväl tvärvetenskaplig överblick över området som etiska aspekter samt fördjupade kunskaper inom det valda området
2 integrera teoretisk och empirisk kunskap genom att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och händelser inom det valda området
3 självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt planera och med adekvata metoder genomföra en empirisk datainsamling alternativt analysera redan befintliga data och dokumentera detta arbete
4 muntligen och skriftligen klart redogöra för och diskutera sina slutsatser, den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa samt konstruktivt granska ett annat empiriskt arbete
5 visa sådana färdigheter som fordras för att delta i eller kritiskt granska forsknings-, utvecklings-, eller utredningsarbete inom arbetslivsområdet
Innehåll
Självständig fördjupning inom ett valfritt område inom arbetslivsvetenskap. Detta sker genom att studenten genomför litteratursökning (inom peer-reviewed litteratur), planerar en egen studie baserad på tidigare empiri där etiska och samhälleliga ställningstaganden ingår som centrala delar. Vidare ingår formulering av syfte och frågeställning och val av ändamålsenliga analysmetoder och genomförande av en empirisk studie. Dokumentationen av studien och dess slutsatser ska redogöras för på ett logiskt och språkligt riktigt sätt i enlighet med APA:s riktlinjer eller motsvarande. Studenten ska försvara det vetenskapliga arbetet och dess bidrag till kunskapsområdet vid ett seminarium samt genomföra en skriftlig och muntlig opposition av en annan students vetenskapliga undersökning.
Särskild behörighet
Kandidatexamen inom ett relevant ämnesområde inom hälsa och välfärd, till exempel arbetslivsvetenskap, folkhälsovetenskap, fysioterapi, psykologi, socialt arbete, sociologi, vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad; eller motsvarande.Minst 15 hp kurser på avancerad nivå inom huvudområdet arbetslivsvetenskap eller motsvarande, samt minst 7,5 hp i kvalitativ eller kvantitativ metod på avancerad nivå eller motsvarande. Dessutom krävs Sv B/Sv 3 samt En B/En 6. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Sv B/Sv3.
Examination
EXA1, Examensarbete, 15 hp, skriftligt individuellt arbete, försvar av den vetenskapliga undersökningen samt aktivt deltagande vid redovisning av minst två andra vetenskapliga undersökningar. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs VG på EXA1. För närmare anvisningar se studiehandledningen.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter PSA315 och PSA316