Kursplan - Samhällsvetenskaplig metod i socialt arbete
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA103
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2024-11-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om vetenskapsteori, samhällsvetenskaplig metod, forskningsetik och kvalitetsaspekter samt utvärdering som praktiknära forskning i socialt arbete. Vidare ska studenten utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt och tillämpa vetenskapliga metoder för kunskapsproduktion i socialt arbete på grundläggande nivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för några vetenskapsteoretiska traditioner
2 redogöra för fördelar och utmaningar med kvantitativa och kvalitativa metoder när det gäller utgångspunkter, datainsamling och databearbetning
3 redogöra för forskningsprocessens olika steg
4 identifiera och förhålla sig till etiska frågor och kvalitetsaspekter inför och under forskningsprocessen
5 redogöra för centrala begrepp inom utvärderingsfältet, utvärderingsmodeller, utvärderarens roll, dess utmaningar och möjligheter
Färdighet och förmåga
6 utveckla förmåga att självständigt söka kunskaper och förhålla sig till olika kunskapskällor
7 utveckla förmåga att planera, genomföra och redovisa i grupp för en fältstudie med kvantitativ och kvalitativ metod
8 utveckla förmåga att tillämpa kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder
9 utveckla förmåga använda sig av grundläggande kvalitativa och kvantitativa analysmetoder
10 utveckla förmåga för läsning, bedömning och granskning av vetenskapliga publikationer
11 utveckla förmåga att använda ett akademiskt språk i sitt skrivande
12 utveckla förmåga att granska och värdera utvärdering i socialt arbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
13 kunna anlägga ett vetenskapligt förhållningsätt på eget och andras empiriska material
14 kunna reflektera över användningen av kvantitativa och kvalitativa metoder i socialt arbete
15 kunna värdera och bedöma styrkor och svagheter i olika utvärderingsmodeller samt vilka datainsamlingsmetoder som kan vara aktuella i relation till utvärderingars mål och syften
Innehåll
Forskningsprocessens moment
Grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
Etik i forskningsprocessen
Kvalitativa och kvantitativa metoder
Centrala begrepp om och modeller för utvärdering
Bibliotekskunskap och informationssökning
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c eller Matematik B, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Examination
OBN1, Obligatorisk närvaro, 1 hp, vid minst 75% av kursens föreläsningar och gruppövningar. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PM01, Promemoria, 3,5 hp, skriftligt PM i grupp. Forskningsprocess med kvantitativ eller kvalitativ metod. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1 hp, skriftlig och muntlig redovisning. Litteraturseminarium om kvalitativ och kvantitativ metod. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G). SEM2, Seminarium, 1 hp, skriftlig och muntlig redovisning. Läsning, bedömning och granskning av vetenskapliga publikationer i socialt arbete. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 1 hp, skriftlig och muntlig redovisning. Utvärdering i socialt arbete. Utvärderarroller och utvärderingsmodeller i relation till deras styrkor och svagheter. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 7,5 hp,betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på TEN1 och G på OBN1, PM01, SEM1, SEM2 och SEM3.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA080