Kursplan - Finansiell counselling inom socialt arbete ur ett europeiskt perspektiv
Omfattning
5 hp
Kurskod
SAA101
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2024-11-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om socialt arbete samt om finansiell counselling ur ett europeiskt perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 förklara socialpolitik och socialt arbete i relation till finansiell counselling i olika europeiska kontexter
Färdighet och förmåga
2 använda counselling som metod i praktiska övningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
3 kontrastera hur counselling definieras och utförs i finansiellt socialt arbete i olika europeiska kontexter
4 visa medvetenhet om det finansiella sociala arbetets organisering och socialarbetarens professionella roll i en internationell jämförande kontext
Innehåll
Socialpolitik - välfärdsstatsmodeller, övergripande organisering av finansiellt socialt arbete i olika europeiska kontexter
Counselling - teoretisk förståelse och bakgrund till counselling, begreppsdefinition, counselling som verktyg i finansiellt socialt arbete i olika europeiska kontexter
Counselling i praktiken - studiebesök, exempel, samtalsövningar.
Särskild behörighet
Minst 30 godkända hp på Socionomprogrammet. En B/En 6 eller motsvarande
Examination
SEM1, Seminarium, 1 hp,avser lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 1,5 hp, avser lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, Projektrapport, 2,5 hp, avser lärandemål 1, 3 och 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på PRO1 och G på SEM1 och SEM2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd