Kursplan - Arbetsliv för beteendevetare
Omfattning
10 hp
Kurskod
SOA147
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2024-12-03
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att den studerande med hjälp av casemetodik ska tillägna sig arbetslivsrelevanta kunskaper om olika beteendevetenskapliga perspektiv inom temaområdet arbetsliv vilka är centrala för beteendevetenskaplig yrkesverksamhet. Kursen bygger på breda kunskaper från det beteendevetenskapliga programmets grundkursår och fördjupar dessa inom temaområdet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
1 redogöra för och förklara centrala sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier av betydelse för temaområdet arbetsliv
2 använda sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier för att synliggöra, förtydliga och tolka centrala fenomen inom temaområdet arbetsliv
3 jämföra och integrera sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier av betydelse för temaområdet arbetsliv
Innehåll
Arbetslivets sociala förutsättningar
I kursdelen belyses en sociologisk och socialpsykologisk förståelse för den sociohistoriska utvecklingen av det moderna och senmoderna samhällets övergripande arbets- och organisationsformer. Olika teoretiska sätt att se på organisationer belyses samt vad som främjar respektive begränsar förändringsprocesser i organisationer.
Arbetslivet - en plats för lärande
I kursdelen belyses olika pedagogiska processer i arbetslivet. Med hjälp av teorier förklaras begrepp som lärande, förändring och delaktighet i arbetslivet.
Människan i arbetslivet
I kursdelen belyses olika teoretiska aspekter av arbetets betydelse för individen gällande motivation, ledarskap, värderingar och identitet. Vidare belyses arbetsmiljöns psykiska och sociala konsekvenser för individerna på arbetsplatsen samt olika tillvägagångssätt för att förbättra arbetsförhållandena.
Casemetodik är centralt och ett genomgående drag i kursen. Det innebär arbete i grupp med att integrera perspektiv från de tre ämnena sociologi, pedagogik och psykologi så att de kompletterar varandra i relation till ett kursgemensamt case.
Särskild behörighet
Minst 30 hp inom det beteendevetenskapliga programmet vid Mälardalens universitet eller motsvarande.
Examination
TEN1, Salstentamen, 6 hp, avseende lärandemål 1 och 3. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO1, Projektrapport, aktivt deltagande i grupparbete med case, 4 hp, avseende lärandemål 2 och 3. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs VG på TEN1 och G på PRO1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ersätter SOA138 Arbetsliv, där INL1, INL2, INL3 och PRO1 tillsammans motsvarar TEN1 och PRO1.