Kursplan - Sociologiska perspektiv - Att förstå samhället
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SOA146
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sociologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2024-11-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper om socialpsykologiska perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 förstå och tillämpa sociologiska begrepp och perspektiv på sociala fenomen
2 analyserat och reflektera över förhållningssätt i relation till sociala fenomen
3 förstå sociologins relevans när det gäller att tolka och bemöta aktuella samhällsutmaningar
4 förstå och möta människor i olika delar av samhället
5 läsa sociologiska texter samt muntligt och skriftligt kunna redogöra för sin kunskap
Innehåll
Sociologi är studiet av människan som samhällsvarelse och fokuserar på samhället som helhet. Delkursen ger grundläggande kunskaper om fyra olika sätt att förstå samhället: som sammanhängande system (funktionalism), som drivet av konflikter mellan grupper (konfliktteori), som kulturellt bestämd sammanhållning (kulturell sociologi) och som en utvecklingsprocess som går att värdera (kritisk teori). Alla perspektiv tillämpas på konkreta nutida samhällsfenomen. Delkursen fokuserar på nyare sociologiska perspektiv men ger också inblick i deras ursprung.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
TEN1, Salstentamen, 6 hp, lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ersätter SOA132.