Kursplan - Socialpsykologiska perspektiv - Att förstå människors relationer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SOA145
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Sociologi
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2024-11-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att ge grundläggande kunskaper om socialpsykologiska perspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 förstå och tillämpa socialpsykologiska begrepp och perspektiv på sociala fenomen
2 analysera och reflektera över förhållningssätt i relation till sociala fenomen
3 förstå socialpsykologins relevans när det gäller att tolka och bemöta aktuella samhällsutmaningar
4 förstå och möta människor i olika delar av samhället
5 läsa socialpsykologiska texter samt muntligt och skriftligt kunna redogöra för sin kunskap
Innehåll
Socialpsykologi är ett av sociologins viktigaste delområden och fokuserar på människors relationer till varandra och till samhället. Delkursen ger grundläggande kunskaper om fyra olika sätt att förstå människors relationer: som socialt samspel där identitet och kultur skapas (symbolisk interaktionism), som skådespel där människan framför roller (det dramaturgiska synsättet), som språkliga utbyten vilka formar verkligheten (social konstruktionism) och som
grundläggande mänskliga meningsprocesser (existentiell socialpsykologi). Alla perspektiv tillämpas på konkreta frågor om relationer i nutiden. Delkursen fokuserar på nyare socialpsykologiska perspektiv men ger också inblick i deras ursprung.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
TEN1, Salstentamen, 6 hp, lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, Seminarium, 1,5 hp, lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på TEN1 och G på SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen ersätter SSO114.