Kursplan - Förändringsledarskap och projektledning i ett beteendevetenskapligt perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
PSA128
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2024-11-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att utifrån ett beteendevetenskapligt perspektiv ge grundläggande kunskaper och färdigheter om förändringsprocesser, ledarskap och projektarbete som kan bidra till hållbara arbetsplatser.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 tillämpa teoretiska perspektiv på förändringsledarskap inom en beteendevetares yrkesområden
2 redogöra för hur människors reaktioner på förändringssituationer kan förstås och förklaras ur ett psykologiskt perspektiv
3 applicera kunskap om projektledning i praktiskt förändringsarbete inom beteendevetenskaplig praktik genom hela processen från att formulera en övergripande projektplan till att avsluta och göra uppföljningsarbete
4 redogöra för och diskutera grundläggande begrepp, teorier och modeller med avseende på förändringsprocesser och projekt som arbetsform inom beteendevetenskaplig verksamhet
Innehåll
Kursen utgår från ett beteendevetenskapligt perspektiv på tillämpningsområdet frekventa förändringar och förändringsprocesser i arbetslivet. Studenterna ges möjlighet att utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter inom områdena förändringsledarskap och projektarbete. Kursen består av både teoretiska och praktiska inslag. För de teoretiska inslagen beskrivs och diskuteras relevanta beteendevetenskapliga begrepp och teorier om ledarskap, förändringsprocesser och projektarbete i relation till hållbara arbetsplatser. Praktisk tillämpning och erfarenhet kommer att ges genom träning i projektarbete utifrån för projektledning relevanta perspektiv samt med användning av strukturerad planering och konkreta projektverktyg.
Särskild behörighet
Minst 45 hp från termin 1-3 inom beteendevetenskapliga programmet vid Mälardalens universitet, vari ingår Arbetsliv för beteendevetare, eller motsvarande.
Examination
PRO1, Projektrapport, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 3,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på TEN1 och G på PRO1 och SEM1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter PSA104