Kursplan - Anestesiologisk vård till patienter med specifika vårdbehov
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
BMA119
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2024-11-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig fördjupade kunskaper om patienters specifika behov inom anestesiologisk vård och utveckla färdighet och förmåga att utifrån en helhetssyn på människan identifiera dess behov av medicinsk vård och omvårdnad inom anestesi.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 utifrån en helhetssyn identifiera behov av perioperativ omvårdnad till patienter med specifika vårdbehov inom anestesiologisk vård, samt föreslå, utföra och utvärdera medicinska- och omvårdnadsåtgärder
2 redogöra för och tillämpa anestesiologiska principer för patienter med specifika behov och vid oväntade händelser
3 redogöra för och analysera principer för anestesiologiska läkemedel samt tillämpa och värdera läkemedelshantering vid anestesi
4 identifiera, bedöma och värdera patientens status med hänsyn tagen till specifika behov och utifrån detta föreslå och utföra undersökningar, förebyggande och behandlande åtgärder inom anestesiologisk vård
5 identifiera och värdera principer för organisation och omhändertagande av skadade vid stor olycka eller katastrof, samt beskriva anestesisjuksköterskans funktion i dessa situationer
6 identifiera och värdera principer inom vårdkedjan gällande traumatologi, traumateamets organisation och traumapatientens vård med fokus på anestesisjuksköterskans arbetsområde
7 identifiera och reflektera över etiska utmaningar inom anestesiologisk vård med beaktande av samhälleliga aspekter och mänskliga rättigheter
8 identifiera och värdera jämlik vård samt mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer inom anestesiologisk vård
9 reflektera kring specialistsjuksköterskans uppdrag, befogenhet, kompetens och legitimitet att leda team inom anestesiologisk vård 10 reflektera kring samverkan med andra yrkeskategorier och vårdverksamheter i planering och ledning av verksamheten för att uppnå patientsäker och effektiv vård
11 identifiera behov av kunskapsutveckling avseende anestesiologisk vård samt formulera forskningsfråga och metod relevant för vårdvetenskap inom anestesiologisk vård
12 kritiskt granska och värdera forskningsfrågor, vetenskaplig metod och etiska övervägande i eget och andras PM
13 med beaktande av forskningsetiska principer identifiera, värdera och reflektera över forskningsetiska utmaningar i relation till eget och andras PM
14 analysera och reflektera över ett professionellt och problemlösande förhållningssätt med fokus på säker vård och samarbete i team
Innehåll
Anestesi vid specifik vård:
- Äldre
- Barn
- Hjärtsjukdom
- Graviditet
- Förlossningar
Läkemedel och läkemedelshantering vid specifika behov:
- Analgesi, sedering, muskelrelaxation
- Inotropi
Katastrof och katastrofberedskap
Specialistsjuksköterskors kärnkompetenser: Säker vård och samarbete i team
Våld i nära relationer
Trauma
Etik i vården
Formulera PM
Team och ledarskap
Särskild behörighet
Svensk legitimation som sjuksköterska, sjuksköterskeexamen enligt 1993 års studieordning och kandidatexamen i vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3 samt Engelska A/Engelska 6. Dessutom krävs minst 12 månaders dokumenterad yrkeserfarenhet på heltid som sjuksköterska.
Examination
INL1, Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PM01, Promemoria, 3 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 3,5 hp, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
VFU1, Verksamhetsförlagd utbildning, 9 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SIM1, Simulering, 1 hp, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 1 hp, (team och ledarskap), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2 hp, (katastrofsimulering, scenarioövningar samt skriftlig reflektion), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 0,5 hp, (Mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer), betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på INL1 och TEN1 samt G på momenten PM01, VFU1, SIM1, SEM1, SEM2 och SEM3.
För verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ges endast en omexamination om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens universitet (MDU), enligt rektorsbeslut.)
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs befinns vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDU framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas. Påbörjad VFU innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid (dnr 2020/0210).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter BMA114.
I kursen ingår 8 hp vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad.