Kursplan - Livsstil och hälsa - ur ett livscykelperspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FHA098
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Folkhälsovetenskap
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2024-12-17
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper om sociala bestämningsfaktorers inverkan på hälsa och livsstil ur ett livscykelperspektiv. Vidare syftar kursen till att studenten ska skaffa sig kunskap om socialt hållbart folkhälsoarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva hur olika faktorer kan påverka hälsa och livsstil ur ett livscykelperspektiv
2 förklara hur olika faktorers inverkan på hälsa och livsstil kan förändras i ett livscykelperspektiv
3 föreslå en socialt hållbar samhällsinsats för en specifik målgrupp
4 redogöra för olika styrdokument som ligger till grund för en socialt hållbar samhällsinsats beroende på samhällsnivå
5 reflektera kring förutsättningar och etiska hänsynstaganden i relation till en socialt hållbar samhällsinsats
Innehåll
Det ofödda barnet - arv och miljö
Barns uppväxtvillkor
Levnadsvanor i relation till hälsa i olika åldersgrupper
Hälsosamt åldrande
Sociala bestämningsfaktorer
Stödjande miljöer för hälsa
Folkhälsoarbete för olika åldersgrupper samt insatser på lokal, regional och nationell nivå
Styrdokument för folkhälsoarbete på lokal, regional, nationell och internationell nivå
Särskild behörighet
45 hp folkhälsovetenskap varav 15 hp Grundläggande folkhälsovetenskap, 7,5 hp Vetenskapliga metoder 1, 7,5 hp Livsstil och hälsopsykologi och 7,5 hp Hållbar utveckling eller motsvarande.
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 4,5 hp, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
INL1, Inlämningsuppgift, 3,0 hp, Betyg Underkänd (U) eller Godkänd(G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter FHA081
HEM1 ersätts av INL1
SEM1 ersätts av GRU1