Kursplan - VFU Personcentrerad omvårdnad inom primärvård, vård i hemmet och slutenvård
Omfattning
22.5 hp
Kurskod
VAE307
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Vårdvetenskap med inriktning mot omvårdnad
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2024-11-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig kunskaper och färdigheter i personcentrerad omvårdnad och teamarbete. Kursen syftar även till att studenten ska tillämpa omvårdnadsprocess och dokumentation med ett evidensbaserat och etiskt förhållningssätt. Studenten ska skaffa sig kunskap om att främja hälsa och lindra lidande hos patienten inom olika kontext.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 visa kunskap om och tillämpa omvårdnadsprocessen med ett personcentrerat förhållningssätt samt identifiera och föreslå hur omvårdnad kan främja hälsa och lindra lidande hos patienter i alla åldrar
2 visa kunskap om och tillämpa vårdande samtal och vårdande relationer i omvårdnadsprocessen
3 argumentera för och visa förmåga att planera, genomföra och utvärdera omvårdnad utifrån patientens berättelse och vetenskaplig evidens vid ohälsa och sjukdom
4 visa kunskap om och tillämpa omvårdnadsdokumentation i datajournalsystem med ett personcentrerat och patientsäkert förhållningssätt utifrån teori och relevanta styrdokument
5 beräkna, iordningsställa och administrera läkemedel i enlighet med aktuella styrdokument samt bedöma och informera om läkemedlens effekt och biverkningar hos patienten
6 identifiera kliniska tecken och symtom av patientens ohälso- och sjukdomstillstånd och på ett patientsäkert sätt utföra omvårdnad relaterat till medicinsk behandling
7 samverka med olika professioner i teamarbete och undervisa vårdpersonal, patient och/eller anhöriga
8 visa på utvecklad självkännedom samt reflektera över och redogöra för ett etiskt förhållningssätt i möten med patient, anhöriga och vårdpersonal
9 redogöra och argumentera för sjuksköterskans pedagogiska förutsättningar, handledning och användande av E-hälsa, informatik och hälso- och välfärdsteknik för genomförande av lärande samtal med patienter, anhöriga, studenter och medarbetare
10 reflektera över mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer samt beskriva bemötandet av våldsutsatta på ett professionellt sätt i relation till styrdokument och nationella riktlinjer
11 reflektera över och redogöra för vårdkulturens betydelse för patientens upplevelse av hälsa och ohälsa
12 identifiera patienters behov och resurser samt reflektera över förmåga till egenvård i relation till hälsofrämjande levnadsvanor
13 reflektera över barns sårbarhet och utsatthet för att förhindra ohälsa
14 observera och beskriva sjuksköterskans ansvar att planera, leda och samordna en god och nära vård i samverkan med patienten
15 visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
Personcentrerat vårdande i omvårdnadsprocess och dokumentation
Tillämpning av omvårdnadsdokumentation
Evidensbaserad omvårdnad vid ohälsa och sjukdom
Vårdvetenskapliga begrepp som relateras till patientberättelser
Vårdkultur
Säker vård
Etiskt förhållningssätt
Läkemedelshantering och bedömning av läkemedelseffekt
Tillämpning av vårdtekniska moment
Tecken och symtom; Omvårdnad vid somatiska sjukdomar och ohälsotillstånd
Sjuksköterskans vårdpedagogiska funktion
Informatik och välfärdsteknik inom vård och omsorg
Egenvård och hälsofrämjande levnadsvanor
Samverkan i team
Lärande och möten i olika vårdkontext
Hot och våld i nära relationer - barn- och familjeperspektivet - hemmiljö
Särskild behörighet
År 1 på Sjuksköterskeprogrammet vid Mälardalens universitet och avklarat kursen Medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd 12 hp eller motsvarande.
Examination
VFU1, Verksamhetsförlagd utbildning primärvård, 6,5 hp, innefattar reflektionsseminarier, uppfylld studietid samt måluppfyllelse av bedömningskriterier som avser lärandemål 3-9,12-14. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
VFU2, Verksamhetsförlagd utbildning vård i hemmet, 6,5 hp, innefattar reflektionsseminarier, uppfylld studietid samt måluppfyllelse av bedömningskriterier som avser lärandemål 2-10,12,14. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
VFU3, Verksamhetsförlagd utbildning slutenvård, 6,5 hp, innefattar reflektionsseminarier, uppfylld studietid samt måluppfyllelse av bedömningskriterier som avser lärandemål 1-8, 11. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, Inlämningsuppgift, 3 hp, avser lärandemål 3, 4, 9, 11 och 15. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För betyget Godkänd på kursen krävs betyget G på VFU1, VFU2, VFU3 och INL1.
För närmare anvisningar se studiehandledning.
För verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ges endast en omexamination om inte särskilda skäl föreligger. (Se vidare Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens universitet (MDU), enligt rektorsbeslut.).
Student som av arbetsplats där VFU bedrivs befinns vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för MDU framkommer särskilda skäl som utvisar att VFU måste avbrytas.
Påbörjad VFU innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU
kan underkännas på examinationen i förtid (dnr 2020/0210).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Examinationerna ersätts delvis av examinationer i kursplan VAE207
VFU3, 6,5 hp, tillgodoräknas delvis mot VFU1, 6,0 hp, i kursplan VAE207