Kursplan - Grundkurs i marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA022
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2025-01-16
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet med kursen är att ge en introduktion till företagsekonomiska studier genom att fokusera på grunderna inom ämnesområdet marknadsföring. Kursen skall genom sin utformning bidra till att studenter utvecklar grundläggande kunskaper om och förståelse för centrala begrepp, perspektiv och teorier inom de två områdena samt kopplingen mellan dessa. Kursen lägger också grunden för utveckling av individuella generiska akademiska färdigheter gällande akademiskt skrivande, kritisk granskning, informationssökning samt muntlig presentation.
Lärandemål
Efter framgångsrikt genomförande kommer studenterna att:
Kunskap och förståelse:
1. Visa grundläggande kunskap och förståelse för olika teoretiska perspektiv inom kursens områden, genom självständig tillämpning av modeller och begrepp.
2. Visa förståelse för företagsekonomiska utgångspunkter och förutsättningar för organisering och marknadsföring i en marknadsekonomi.
Färdigheter och förmågor:
3. Visa förmåga att analysera ett företags situation och utifrån teorier, modeller och begrepp dra slutsatser både muntligt och skriftligt.
4. Söka, insamla, bearbeta och kritiskt analysera relevant information utifrån en given ram.
5. Visa förmåga att självständigt skriva akademiska texter med vedertagen struktur, referenshantering och språkbruk.
Utvärderingsförmåga och förhållningssätt:
6. Kritiskt värdera olika teorier, modeller och begrepp utifrån i vilken utsträckning de kan tillämpas i analys av praktiska situationer.
Innehåll
Undervisningen består bland annat av föreläsningar, seminarier och handledning. I kursen arbetar vi aktivt med att integrera teori och praktisk tillämpning. Studenterna tränas i muntlig och skriftlig presentation, opposition och argumentation i olika former. Deltagande i seminarier är obligatoriskt. I kursen används även en pedagogisk (webb-baserad) plattform för kommunikation, diskussion och presentation av kursmaterial.
Kursen innehåller exempelvis diskussioner om:
- Marknadsföringens roll i samhället och för verksamheter
- Marknadsplaneringsprocessens olika steg
- Företagets mål och strategi kopplat till aktiviteter på marknaden samt värdeskapande.
- Olika branschers och marknadssituationers karaktärsdrag och förutsättningar vad gäller säljare och köpare, t.ex. rörande konsumentmarknader, tjänstemarknader och industriella marknader.
Särskild behörighet
Antagen till Carlforskas spetsutbildning Internationellt företagande.
Examination
Gruppuppgift, Marknadsföring (GRU1), 1,5 hp, betyg Godkänd (G) eller Underkänd (U). Avser lärandemål 2-4.
Inlämningsuppgift, Marknadsföring (INL1), 2 hp, betyg Godkänd (G) Eller Underkänd (U). Avser lärandemål 2-5 & 6.
Individuell examination, Marknadsföring (TEN1), 4 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig (F). Avser lärandemål 1-4 & 6.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar 7,5 hp med:
FOA106 Marknadsföring - en introduktion
FOA134 Företagsekonomi, grundkurs
FOA151 Företagsekonomi, grundkurs
FOA170 Företagsekonomi, grundkurs
TEN1 är jämförbar med HEM1 på FOA106, FOA150, FOA170
TEN1 är jämförbar med TEN1 på FO134, FOA15
TEN1 är jämförbar med TEN2 på EFO706
GRU1 är jämförbar med GRU1 på FOA134, FOA150, FOA151, FOA170
GRU1 är jämförbar med INL1 på FOA106
GRU1 är jämförbar med INL3 på EFO706
INL1 är jämförbar med GRU6 på EFO706
INL1 är jämförbar med GRU1 på FOA106
INL1 är jämförbar med GRU2 på FOA134, FOA150, FOA151, FOA170