Kursplan - Digital marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA024
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2025-01-16
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att ge en övergripande och teoretiskt förankrad förståelse för hur digital marknadsföring kan användas som ett strategiskt verktyg inom modern marknadsföring. Vidare syftar kursen till att utveckla studentens individuella förmåga i skriftlig presentation, informationssökning samt kritisk granskning av vetenskaplig litteratur och andra relevanta källor.
Lärandemål
Efter framgångsrikt genomförande kommer studenterna att:
Kunskap och förståelse
1. Förstå och förklara grundläggande begrepp och principer inom digital marknadsföring
Färdigheter och förmågor
2. Förstå hur olika digitala marknadsföringskanaler och verktyg kan användas för att skapa, sprida och analysera digitala marknadsföringsaktiviteter
3. Förstå hur man kan mäta och utvärdera effekten av digitala marknadsföringsaktiviteter
Utvärderingsförmåga och förhållningssätt
4. Kunna söka, granska och kritiskt reflektera över information, litteratur och annat material som rör digital marknadsföring
5. Konstruktivt kunna granska och ge kollegial respons på andra studenters uppgifter
Innehåll
Kursen ger en bred och teoretiskt förankrad förståelse för digital marknadsföring som ett strategiskt verktyg i organisationers marknadsföringsaktiviteter. Kursen täcker områden som e-handel, online-marknadsföring och konsumenters online-beteende, med fokus på att effektivt kunna integrera digitala strategier. Under kursens gång lär sig studenterna att analysera organisationers digitala aktiviteter, kritiskt reflektera över resultaten och föreslå relevanta mätmetoder.
Undervisning ges i form av föreläsningar och stöd för självständigt arbete. Kommunikation, individuella uppgifter, gruppövningar samt diskussioner sker via en kommunikationsplattform.
Särskild behörighet
22,5 hp företagsekonomi eller motsvarande.
Examination
Inlämning (INL1), 2 hp, Individuell inlämningsuppgift med tillhörande opponering.
Fokus för denna uppgift är att orientera sig inom fältet digital marknadsföring. Betyg: Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG), (avser lärandemål 1,4)
Inlämning (INL2), 2 hp, Individuell inlämningsuppgift med tillhörande opponering.
Fokus för denna uppgift är att analysera en organisations målgrupp och skapa en digital persona som representerar målgruppen. Betyg: Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG), (avser lärandemål 1-2 & 4-5)
Inlämning (INL3), 3,5 hp, Inlämningsuppgift som kan genomföras individuellt eller i grupp med tillhörande opponering.
Denna uppgift handlar om att skapa en marknadsplan med utgångspunkt i INL1 och INL2. Betyg: Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG), (avser lärandemål 1-5)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Överlappar helt med FOA142.
Kursens examination INL3 överlappar delvis med FOA182 E-handel och digitaliserings examination PRO2 med 1,5 hp