Kursplan - Internationell Sport-marknadsföring
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
FOA023
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2025-01-16
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen ger en vetenskapligt grundad förståelse för strategier inom internationell sportmarknadsföring. Den undersöker sportmarknadsföringens effekter på olika intressenter, med tonvikt på marknadsförarnas ansvar att balansera kommersiella mål med etiska hänsynstaganden.
Lärandemål
Efter framgångsrikt genomförande kommer studenterna att:
Kunskap och förståelse
1) Kunna uppvisa kunskap om relationsteori, nätverksteori och co-opetitionsteori inom internationell sportmarknadsföring, med särskilt fokus på idrottsklubbars relationer till supportrar, kommersiella företag, agenter och andra klubbar.
Färdigheter och förmågor
2) Kunna använda relevanta vetenskapliga teorier som ramverk för att analysera och förstå relationerna mellan en klubb och dess intressenter.
Utvärderingsförmåga och förhållningssätt
3) Kunna visa insikt angående de konsekvenser som internationell sportmarknadsföring medför samt kritiskt reflektera över komplexiteten i en idrottsklubbs relationer med olika typer av aktörer inom en globaliserad och kommersialiserad idrottssektor.
Innehåll
Kursen skall skapa en förståelse för relationsteori, nätverksteori och co-opetitionsteori i samband med internationell sportmarknadsföring. Fokus ligger på hur idrottsklubbar interagerar med olika intressenter, inklusive supportrar, kommersiella företag, agenter och andra klubbar. Kursen kommer att utrusta studenter med förmågan att använda vetenskapliga teorier som analytiska verktyg för att undersöka och förstå dessa relationer.
Undervisning
Undervisningen ges i form av skriftliga föreläsningar och handledning. Kommunikation, individuella uppgifter, samt diskussioner sker via en kommunikationsplattform.
Särskild behörighet
22,5 hp företagsekonomi eller motsvarande.
Examination
HEM1, 3,5hp, Betyg: Underkänd (U), Godkänd (G), (avser lärandemål 1,2 & 3)
INL1, 4,0 hp. Betyg: Underkänd (U), Godkänd (G), Väl godkänd (VG), (avser lärandemål 1,2 & 3)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd