Kursplan - Utveckling och lärande för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU378
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper om barns och ungdomars utveckling och lärande, särskilt den del som gäller grundskolans årskurs 4-6.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och problematisera begrepp, teorier och aktuell forskning när det gäller barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar
2. beskriva och föra resonemang om hur elevers kunskaper och erfarenheter kan tas till vara för att stimulera och stödja varje elevs utveckling och lärande i olika undervisningskontexter
3. problematisera hur utveckling och lärande sker i olika lärandemiljöer med särskilt fokus på pedagogiskt entreprenörskap och med koppling till digital kompetens och estetiska lärprocesser
4. kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer med särskilt fokus på jämlikhet och jämställdhet
5. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter avseende muntlig kommunikation, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
6. studera och diskutera övningsskolans miljöer och praktik med avseende på möjligheter och hinder för elevers utveckling och lärande
Innehåll
- Arvets, miljöns och kulturens betydelse för barns utveckling och lärande
- Teoretiska perspektiv om barns utveckling och lärande
- Utveckling och lärande i olika lärandemiljöer
- Förutsättningar för lärande
- Pedagogiskt entreprenörskap och entreprenöriella förmågor
- Digital kompetens
- Estetiska lärandeprocesser
- Identitet i ett jämställt och likvärdigt samhälle
- Sexualitet och relationer
- Muntlig kommunikation
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
15 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1,5 hp, seminarium avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1,5 hp, seminarium avseende lärandemål 3, 5 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på seminarierna och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd