Kursplan - Engelska för grundlärare F-3, för utökad behörighet för undervisning i årskurs 4-6
Omfattning
15 hp
Kurskod
ENA610
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen ger studenter från grundlärarprogrammet F-3 samt behöriga F-3-lärare möjlighet att utöka sin behörighet för att kunna undervisa i engelska även i år 4-6.
Innehållsmässigt syftar kursen till att ge studenten möjlighet att fördjupa sina kunskaper i engelska och engelsk språkdidaktik, samt att utveckla sin kreativa och kommunikativa förmåga, inklusive grundläggande akademisk kommunikation. Studenten förväntas också ges möjlighet att tillägna sig kunskaper om engelskspråkig barnlitteratur, litteraturdidaktik, estetiska lärprocesser, interkulturell förmåga samt bedömning i språkinlärningssammanhang.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kommunicera ledigt och korrekt på engelska med god anpassning till situation och mottagare
2. tillämpa tekniker och strategier för akademisk kommunikation
3. utarbeta och tillämpa strategier för att skapa en lustfylld och interaktiv språkmiljö i klassrummet
4. identifiera undervisningsstrategier för hållbar utveckling
5. göra medvetna val av barnlitteratur och andra kulturyttringar med utgångspunkt i didaktiska teorier om språkundervisning för yngre åldrar
6. använda barnlitteratur, andra kulturyttringar och olika typer av medier för att stödja elevers språkutveckling, samt utveckla deras kreativitet och interkulturella förmåga
7. planera och utvärdera längre och sammanhängande läraktiviteter i engelska med stöd i gällande styrdokument och aktuell ämnesdidaktisk forskning
8. identifiera och utvärdera olika sätt att bedöma och dokumentera elevers lärande och utveckling i engelska
Innehåll
- Muntlig och skriftlig kommunikation, inklusive akademisk kommunikation
- Engelskspråkig barnlitteratur, inklusive rim och ramsor, sånger, drama, bild, film och andra kulturyttringar på engelska
- Tillämpad språkdidaktik, inbegripet litteraturdidaktik, interkulturell förmåga och estetiska lärprocesser
- Bedömning för lärande
Särskild behörighet
Minst 60 hp från grundlärarprogram med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 vari ingår minst 15 hp engelska.
Examination
OBN1, obligatorisk närvaro, 0,5 hp, närvaro vid schemalagd undervisning i litteratur och litteraturdidaktik avseende lärandemål 3-6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 2 hp, inlämningsuppgifter i litteratur och litteraturdidaktik avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, examinerande seminarier i litteratur och litteraturdidaktik avseende lärandemål 1, 2, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN1, salstentamen, 2 hp, tentamen i litteratur och litteraturdidaktik avseende lärandemål 1, 2, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
GRU1, gruppuppgift, 2 hp, lektionsplanering avseende lärandemål 1-3 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 2 hp, språkdidaktik avseende lärandemål 1, 2, 4 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 2 hp, examinerande seminarier i språkdidaktik avseende lärandemål 3, 4, 7 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL3, inlämningsuppgift, 2,5 hp, inlämningsuppgifter i kommunikation, inklusive akademisk kommunikation, avseende lärandemål 1-3, 5 och 6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på minst 10 hp.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd