Kursplan - Aktionsforskning, skolutveckling och forskning i samverkan
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU375
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik, Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskap om aktionsforskning samt att utveckla kompetens i att genomföra ett aktionsforskningsarbete. Dessutom sätts aktionsforskning in i ett större sammanhang av skolutveckling samt olika sätt att forska i samverkan mellan skola/förskola och universitet. Ett flertal aktuella ansatser sätts i relation till såväl traditioner som teoretiska utgångspunkter för fördjupande diskussion och problematisering.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för hur självständigt, kollegialt och lokalt verksamhetsutvecklande arbete kan ta form
2. beskriva aktioner och vilka forskningsmetoder som använts för att samla information till aktionsforskningsprocessen
3. sammanställa olika delar av aktionsforskningsprocessen utifrån en egen vald problemställning och i sammanställningen särskilt uppmärksamma det egna lärandet
4. använda dialog och respons som form för erfarenhetsutbyte
5. diskutera och problematisera teoretiska utgångspunkter och praktisk relevans i såväl aktionsforskning som andra metoder för skolutveckling eller praktiknära forskning, utifrån litteratur och egna erfarenheter
6. problematisera och tillämpa etik i aktionsforskning
Innehåll
- Aktionsforskning som ansats för att bedriva skolutveckling och samproducerad forskning
- Grupphandledning av studenternas aktionsforskningsstudier enligt aktionsforskningsspiralen
- Dialog och respons för kollegialt lärande
- Skolutveckling och samproducerad forskning (som inkluderar praktiknära forskning) som forskningsfält och samhälleligt sammanhang
Särskild behörighet
Examen om minst 180 hp varav 90 hp med utbildningsvetenskaplig relevans eller lärarexamen.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B samt Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
PRO1, projektrapport, 10 hp, individuell skriftlig och muntlig rapport avseende lärandemål 1-4 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 5 hp, seminarium avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd