Kursplan - Aktionsforskning bland vetenskapliga traditioner och tvärvetenskap
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU374
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Pedagogik, Didaktik, Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig en orientering om hur aktionsforskning förhåller sig till vetenskapliga traditioner samt ett tvärvetenskapligt sammanhang. Främst tas utgångspunkt i en nordisk tradition av aktionsforskning med rötter dels i en demokratisk folkbildningstradition och dels i socioteknisk arbetslivsvetenskaplig tradition. Dessutom med influenser av den internationella participatoriska aktionsforskningstraditionen (kritisk aktionsforskning).
Ett andra syfte är att ge studenterna möjlighet att reflektera över aktionsforskningens samhällsrelevans. Professionernas relation till möjligheten att delta i den egna kunskapsbasens uppbyggnad diskuteras och problematiseras med utgångspunkt i synen på hur teori och praktik hör samman inom olika aktionsforskningstraditioner.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika vetenskapliga traditioner och placera aktionsforskning bland dessa traditioner
2. redogöra för vad som kännetecknar aktionsforskning i relation till annan utbildningsvetenskaplig forskning samt tvärvetenskap
3. beskriva kunskap som erhållits av studier inom aktionsforskning med relevans för utbildningsvetenskap
4. redogöra för hur självständigt, kollegialt och lokalt verksamhetsutvecklande arbete kan ta form
5. söka information i databaser och därur urskilja, beskriva och problematisera några centrala aspekter i den nordiska traditionen inom fältet aktionsforskning
6. utveckla presentation och argumentation genom respons och dialog
7. argumentera för värdet av aktionsforskning i förhållande till andra vetenskapliga traditioner samt tvärvetenskap
8. ta ställning till frågor om etik och samhällsrelevans avseende aktionsforskning inom det utbildningsvetenskapliga området
Innehåll
- Historisk översikt av olika inriktningar inom aktionsforskning kopplat till specifika handlingsalternativ samt vetenskapsteoretiska antaganden
- En historisk undersökning av lärares förhållande till utvecklingsarbete
- Nordisk aktionsforskning med särskilt fokus mot studier inom utbildningsvetenskap och arbetslivsvetenskap
- Det kollaborativa samtalet/dialogen som ett uttryck för demokratisk kunskapsbildning
Särskild behörighet
Kursen Aktionsforskning, skolutveckling och samproducerad forskning, 15 hp, eller motsvarande.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B samt Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
SEM1, seminarium, 7,5 hp, seminarium med individuell skriftlig inlämning avseende lärandemål 1-3, 6 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
HEM1, hemtentamen, 7,5 hp, hemtentamen avseende lärandemål 4-6 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd