Kursplan - Särskild begåvning i förskola och skola: kännetecken, identifiering och undervisningsinsatser
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU372
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupad kunskap om särskild begåvning i förskola och skola vad gäller kännetecken, identifiering och undervisningsinsatser.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och jämföra några teorier som behandlar innebörden av särskild begåvning
2. redogöra för och kritiskt granska några välgrundade identifieringsstrategier och undervisningsinsatser som beaktar särskild begåvning
3. planera och genomföra en intervju med en förskollärare, lärare, speciallärare eller specialpedagog i syfte att samla in och analysera erfarenheter av identifieringsstrategier och undervisningsinsatser som beaktar särskild begåvning
4. planera och genomföra en observation av undervisning i förskola eller skola i syfte att identifiera och analysera insatser som riktas mot barn eller elever som har en särskild begåvning
5. identifiera etiska aspekter på det egna observations- och intervjuarbetet
6. visa insikt om betydelsen av en god utbildning för alla, barn och elever som har en särskild begåvning inbegripna, och redogöra för hur identifierings- och undervisningsinsatser relaterar till mänskliga rättigheter, hållbarhetsmål, skollag och läroplaner
7. visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap om särskild begåvning i förskola och skola
Innehåll
- Särskild begåvning i teori och praktik
- Kännetecken på särskild begåvning
- Välgrundade strategier för att upptäcka särskild begåvning
- Tidig upptäckt
- Välgrundade undervisningsinsatser, till exempel acceleration, berikningar och differentiering
- Teorier om välbefinnande, lärande och utveckling
- Inkludering, tillgänglig utbildning och en god utbildning för alla
- Datainsamlingsmetoderna observation och intervju
- Analys
- Mänskliga rättigheter, hållbarhetsmål, skollag och läroplaner
- Etik och empatisk förmåga
- Livslångt lärande
- Handlingsplan
- Barn- och elevhälsa
- Presentationsteknik
Särskild behörighet
Förskollärarexamen, lärarexamen eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
SEM1, seminarium, 3 hp, aktivt deltagande i seminarium med redovisning av studieuppgifter avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2, 6 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd