Kursplan - Särskild begåvning i förskola och skola: kännetecken, identifiering och undervisningsinsatser
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU372
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Artiklar
A scoping review and thematic analysis of differentiated instruction practices: How teachers foster inclusive classrooms for all students, including gifted students
International Journal of Education Research Open, 8., 2025
URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2666374025000056
A systematic review of interventions aimed at improving the educational achievement of pupils identified as gifted and talented
In Research Evidence in Education Library. EPPI-Centre, Social Science Research Unit, Institute of Education, University of London., 2008
URL: http://eppi.ioe.ac.uk/cms/Default.aspx?tabid=2402&language=en-US
"Inclusion and Giftedness", Gifted Education: Current Perspectives and Issues
(Advances in Special Education, Vol. 26), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, pp. 127-146., 2014
Simplicity in complex times: Six principles for teaching the gifted
Revista de Psicologia, 29(1), 131-151., 2011
URL: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0254-92472011000100005#1a
Structured observation instruments assessing instructional practices with gifted and talented students: A review of the literature
The Gifted Child Quarterly, 62(3), 276288, 2018
Worldwide provision to develop gifts and talents
An international survey. Research report, 2010
Implementing the DMGTs Constructs of Giftedness and Talent: What, Why, and How?
Handbook of Giftedness and Talent Development in the Asia-Pacific (pp. 71-99). Springer Singapore, 2021
Gifted Education in the 21st Century
Gifted Education International, 16(2), 100110, 2002
Särskilt begåvade elever 1.3. Organisatorisk och pedagogisk differentiering
(u.å)
How Finnish elementary school teachers meet the needs of their gifted students
High Ability Studies, 27(2), 49-164, 2016
An international scoping review focused on gifted and talented children: Early identification and inclusive education
Journal of Childhood, Education & Society, 5(3), 407423, 2024
Att se och möta begåvade barn: en vägledning för lärare och föräldrar
Bokapitel om flerfaktormodellen (finns på Canvas)., 2009
Experiences of intellectually gifted students in an egalitarian and inclusive education system
Journal for the education of the gifted, 33(4), 536-569, 2010
URL: http://hj.diva-portal.org/smash/get/diva2:321684/FULLTEXT01.pdf
Enrichment and gifted education pedagogy to develop talents, gifts, and creative productivity
Education Sciences, 11(10), 2021
The Three Ring Conceptions of Giftedness: A Change in Direction From Being Gifted to the Development of Gifted Behaviors
Conceptions of Giftedness and Talent (pp. 335-355). Palgrave Macmillan., 2021
URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-030-56869-6_19
A different perspective to the early intervention applications during preschool period: Early enrichment for gifted children
TED EĞİTİM VE BİLİM, 42(190), 343-359., 2017
Differentiating instruction in response to student readiness, interest, and learning profile in academically diverse classrooms: A review of literature
Journal for the Education of the Gifted, 27(2-3), 119-145, 2003
URL: https://journals.sagepub.com/doi/epdf/10.1177/016235320302700203
Why would you say goodnight to the moon? Response of young intellectually gifted children to lower and higher order questions during storybook reading
Journal for the Education of the Gifted, 40(3), 220-246, 2017
URL: https://journals.sagepub.com/doi/epub/10.1177/0162353217717032
Webbadresser
12 traits of giftedness
(u.å)
URL: https://www.doversd.org/downloads/exceptional_children/gifted_education/gifted_traits.pdf
Övrigt
Eget val av artikel från dagspress, ett reportage från media, bok eller en biografi i film- eller bokform som tar upp särskild begåvning eller motsvarande, till exempel höga förmågor och prestationer som sticker ut.
Eget val av metodlitteratur avseende intervju och observation.
Eget val av avhandling eller forskningsartikel.
Eget val av kommunal eller lokal handlingsplan som beaktar särskild begåvning eller motsvarande.
Notera. Delar av kurslitteraturen kan ersättas med liknande litteratur. Liknande litteratur ska väljas av studenten i samråd med kursansvarig.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupad kunskap om särskild begåvning i förskola och skola vad gäller kännetecken, identifiering och undervisningsinsatser.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och jämföra några teorier som behandlar innebörden av särskild begåvning
2. redogöra för och kritiskt granska några välgrundade identifieringsstrategier och undervisningsinsatser som beaktar särskild begåvning
3. planera och genomföra en intervju med en förskollärare, lärare, speciallärare eller specialpedagog i syfte att samla in och analysera erfarenheter av identifieringsstrategier och undervisningsinsatser som beaktar särskild begåvning
4. planera och genomföra en observation av undervisning i förskola eller skola i syfte att identifiera och analysera insatser som riktas mot barn eller elever som har en särskild begåvning
5. identifiera etiska aspekter på det egna observations- och intervjuarbetet
6. visa insikt om betydelsen av en god utbildning för alla, barn och elever som har en särskild begåvning inbegripna, och redogöra för hur identifierings- och undervisningsinsatser relaterar till mänskliga rättigheter, hållbarhetsmål, skollag och läroplaner
7. visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap om särskild begåvning i förskola och skola
Innehåll
- Särskild begåvning i teori och praktik
- Kännetecken på särskild begåvning
- Välgrundade strategier för att upptäcka särskild begåvning
- Tidig upptäckt
- Välgrundade undervisningsinsatser, till exempel acceleration, berikningar och differentiering
- Teorier om välbefinnande, lärande och utveckling
- Inkludering, tillgänglig utbildning och en god utbildning för alla
- Datainsamlingsmetoderna observation och intervju
- Analys
- Mänskliga rättigheter, hållbarhetsmål, skollag och läroplaner
- Etik och empatisk förmåga
- Livslångt lärande
- Handlingsplan
- Barn- och elevhälsa
- Presentationsteknik
Särskild behörighet
Förskollärarexamen, lärarexamen eller motsvarande. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
SEM1, seminarium, 3 hp, aktivt deltagande i seminarium med redovisning av studieuppgifter avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2, 6 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd