Kursplan - Att arbeta som specialpedagog
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA175
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade kunskaper om specialpedagogisk verksamhet samt fördjupade färdigheter i praktiskt specialpedagogiskt arbete.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och reflektera över teorier, aktuell forskning, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna i det specialpedagogiska arbetet
2. visa fördjupade insikter om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, särskilt i förebyggande och hälsofrämjande elevhälsoarbete, samt visa god kännedom om hur lagarbete och samverkan kan genomföras
3. visa god kännedom om utvecklingsarbete, vilket innebär att kritiskt och självständigt identifiera och analysera hinder och svårigheter i olika lärmiljöer, samt visa förmåga att självständigt redogöra för och reflektera kring hur uppföljning och utvärdering av specialpedagogiskt arbete kan genomföras
4. redogöra för och reflektera kring hur utveckling av det pedagogiska arbetet kan ledas, med målet att kunna möta behoven hos alla barn och elever
5. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Specialpedagogikens kunskapsområde
- Teorier, aktuell forskning och utvecklingsarbete
- Tvärvetenskaplighet samt samband mellan vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och yrkesutövning
- Inkludering, lagarbete, samverkan, utvärdering, pedagogisk utveckling och ledarskap i olika lärmiljöer
- Inkluderande och exkluderande processer och lärmiljöer
- Lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, särskilt inom elevhälsa
- Vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter på specialpedagogiskt arbete och verksamhet
- De mänskliga rättigheterna
- Utveckling av pedagogiskt arbete och verksamhet i olika lärmiljöer
- Hinder och svårigheter i lärmiljöer, undervisning och pedagogisk verksamhet
- Självkännedom
Särskild behörighet
Speciallärarexamen på avancerad nivå, kurs i samtalsmetodik på avancerad nivå omfattande minst 7,5 hp samt kurs i neuropsykiatriska funktionsnedsättningar/svårigheter på avancerad nivå omfattande minst 7,5 hp. Därtill ställs krav om kurs/kurser i kvalificerade samtal och/eller samtalsprocesser på avancerad nivå omfattande minst 7,5 hp.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 6 hp, fältstudie avseende lärandemål 4-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3 hp, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 2 hp, tentamen avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, obligatorisk närvaro, 1 hp, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande vid samtliga kursträffar avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd