Kursplan - Kommunikation för beteendevetare
Omfattning
10 hp
Kurskod
PEA114
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att med hjälp av casemetodik ge studenten möjlighet att tillägna sig arbetslivsrelevanta kunskaper om olika beteendevetenskapliga perspektiv inom temaområdet kommunikation vilka är centrala för beteendevetenskaplig yrkesverksamhet. Kursen bygger på breda kunskaper från det beteendevetenskapliga programmets grundkursår och fördjupar dessa inom temaområdet.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och förklara centrala sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier av betydelse för temaområdet kommunikation
2. använda sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier för att synliggöra, förtydliga och tolka centrala fenomen inom temaområdet kommunikation
3. jämföra och integrera sociologiska, pedagogiska och psykologiska begrepp och teorier av betydelse för temaområdet kommunikation
Innehåll
- Sociala perspektiv på kommunikation
Inom sociologi belyses olika sätt att förstå begreppet kommunikation och dess roll i det nutida samhället. Dessutom diskuteras kommunikation som socialt samspel med fokus på interkulturella aspekter och genus.
- Pedagogiska möten i mångfald
Inom pedagogik belyses mångfaldens betydelse som möjlighet, tillgång och hinder för lärande och kommunikation.
- Kommunikation - psykologiska förutsättningar och processer
Inom psykologi belyses olika typer av kommunikation. Vidare belyses samband mellan grupper, gruppsykologiska processer och kommunikationen. Dessutom presenteras vikten av samspel och empati för kommunikation och interpersonella relationer.
Casemetodik är centralt och ett genomgående drag i kursen. Det innebär arbete i grupp med att integrera perspektiv från de tre ämnena sociologi, pedagogik och psykologi så att de kompletterar varandra i relation till ett kursgemensamt case.
Särskild behörighet
Minst 30 hp inom det beteendevetenskapliga programmet.
Examination
TEN1, salstentamen, 6 hp, tentamen avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
PRO1, projektrapport, 4 hp, aktivt deltagande i grupparbete med case avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd