Kursplan - Att uppfatta omvärlden, naturvetenskapliga och tekniska perspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU371
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper relevanta för undervisning av naturvetenskap och teknik i förskolan. Mer specifikt är syftet att ge studenten möjlighet att kunna identifiera naturvetenskapliga fenomen och tekniska lösningar i olika situationer, miljöer och medier, samt utveckla kunskaper om hur dessa kan användas för undervisning av naturvetenskap och teknik i förskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om vad som karaktäriserar naturvetenskap och undersökande arbetssätt, samt om didaktiska idéer och strategier för undervisning av naturvetenskap
2. visa kunskap om vad som karaktäriserar teknik och dess utveckling, samt om didaktiska idéer och strategier för undervisning av teknik
3. identifiera, beskriva och förklara naturvetenskapligt och tekniskt innehåll i förskolans läroplan samt i olika situationer, miljöer och medier
4. reflektera över undervisning i naturvetenskap och teknik kopplat till förskolans styrdokument och didaktisk litteratur
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Naturvetenskapens karaktär och undersökande arbetssätt
- Teknikens karaktär och utveckling
- Naturvetenskapliga fenomen utifrån förskolans läroplan
- Tekniska lösningar och processer utifrån förskolans läroplan
- Naturvetenskap och teknik (NT) utifrån perspektivet hållbar utveckling
- Strategier för undervisning av naturvetenskap och teknik i förskolan
- NT-undervisning i lek, omsorgs- och rutinsituationer
- NT-undervisning ute och inne
Särskild behörighet
37,5 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan, samt
- 1,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, arbete individuellt och i grupp avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laboration, 1,5 hp, aktivt deltagande inklusive skriftlig inlämning avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande och muntlig framställning i seminarium avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande och muntlig framställning i seminarium avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 1 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Under kursen förekommer moment med obligatorisk närvaro, för ytterligare information se studiehandledningen.