Kursplan - Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare F-3, del 2
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU370
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig ämnes- och ämnesdidaktiska kunskaper i naturvetenskap och teknik för att undervisa elever i förskoleklass och årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om de olika ämnesområdena från teknik som beskrivs i styrdokumenten för skolår F-3 samt redogöra för teknikens särart som mänsklig aktivitet och som kunskapsområde.
2. praktiskt skapa och konstruera tekniska modeller/produkter i ett uttalat pedagogiskt syfte
3. redogöra för hur tekniken i dagens samhälle påverkar natur, människa och miljö
4. beskriva och tillämpa estetiska lärprocesser och digitala verktyg i undervisning av naturvetenskap och/eller teknik
5. utifrån nationella och lokala styrdokument för naturvetenskap och teknik samt ämnesdidaktisk litteratur göra medvetna didaktiska val för, samt diskutera, undervisning och bedömning
6. redogöra för och värdera olika lärandemiljöer samt läromedel och/eller lärverktyg för undervisning inom naturvetenskap och teknik
7. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Centrala begrepp inom teknik
- Ämneskunskaper inom teknik relevanta för undervisning i förskoleklass och år 1-3
- Teknikutvecklingsarbete
- Undervisning och bedömning utifrån ämnesdidaktisk litteratur
- Lärandemiljöer samt läromedel och/eller lärverktyg för undervisning inom naturvetenskap och teknik
- Estetiska lärprocesser och digitala verktyg
Särskild behörighet
65 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 vari ingår
- 7,5 hp Svenska för grundlärare F-3, introduktion,
- 11 hp Matematik för grundlärare F-3, del 1,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3, samt
- 4 hp Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare F-3, del 1.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1 hp, fältstudieuppgift avseende lärandemål 5 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift, 0,5 hp, gruppuppgift med skriftlig inlämning avseende lärandemål 5 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
PRO1, projektrapport, 3,5 hp, projekt avseende lärandemål 1-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, seminarium i naturvetenskapsdidaktik avseende lärandemål 5 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 0,5 hp, seminarium i teknik och teknikdidaktik avseende lärandemål 1 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd