Kursplan - Estetiska lärprocesser för grundlärare F-3
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU368
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla praktisk och didaktisk kunskap i olika estetiska uttrycksformer för att kunna stödja elever i deras utveckling och lärande i och genom estetiska uttryck. Kursen syftar dessutom till att ge studenten möjlighet att utveckla kunskap om estetiska lärprocesser samt hur olika estetiska uttrycksformer kan samverka och bidra som stöd för elever i deras lärande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. på en grundläggande nivå redogöra för estetik och estetiska lärprocesser som teoretiska begrepp
2. redogöra för hur estetiska uttrycksformer och lärprocesser kan stimulera elevers fantasi och kreativitet som stöd för utveckling och lärande
3. planera, genomföra och didaktiskt reflektera över undervisning i och genom estetiska uttrycksformer samt reflektera över det egna ledarskapets betydelse
Innehåll
- Estetik och estetiska lärprocesser som teoretiska begrepp
- Praktiska moment inom bild, musik, rytmik och drama
- Didaktiska perspektiv i relation till estetiska uttrycksformer
Särskild behörighet
65 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 vari ingår
- 7,5 hp Svenska för grundlärare F-3, introduktion,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3, samt
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 2 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudierapport 0,5 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd