Kursplan - Verksamhetsförlagd utbildning 3 - grundlärare 4-6
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU357
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla och fördjupa den egna förståelsen för och reflekterandet kring verksamheten i grundskolan. Kursen syftar också till att ge studenten möjlighet till att utifrån sina kunskaper i utbildningsvetenskaplig kärna, ämne och ämnesdidaktik självständigt planera, organisera och leda verksamhet i syfte att skapa god lärmiljö i grundskolan.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. arbeta och handla enligt den människo-, demokrati- och kunskapssyn som samhället genom läroplan för grundskolan ger uttryck för
2. visa i handling den flerdimensionella kommunikativa kompetens som läraryrket kräver
3. självständigt identifiera och välja innehåll och metoder utifrån olika påverkansfaktorer, ämnesteori, ämnesdidaktik samt elevers olika erfarenheter, behov och förutsättningar i syfte att främja elevers lärande och ett gott lärandeklimat
4. självständigt och med ett kritiskt förhållningssätt leda och strukturera undervisningen, utifrån ämnesdidaktiska perspektiv, samt elevers olika erfarenheter, behov och förutsättningar
5. dokumentera, utvärdera och bedöma barn och elevers lärande och kunskap för att skapa underlag för bedömning och betygssättning
6. utveckla den egna undervisningen genom att utvärdera, självständigt och tillsammans med andra, i syfte att på bästa sätt skapa hållbar utveckling i skolan
7. samverka i olika arbetsgrupper i syfte att medverka i skolans utveckling
8. dokumentera, analysera, reflektera och diskutera erfarenheterna av yrkesrollen
9. uppvisa ett fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Människo-, demokrati-, kunskapssyn och syn på hållbar utveckling
- Läroplan för grundskolan
- Kursplaner för grundskolan årskurs 4-6
- Påverkansfaktorer i grundskolan årskurs 4-6
- Kommunikativa kompetenser
- Ämnesdidaktik
- Digitala verktyg, läromedel och andra pedagogiska verktyg
- Utvärdering, bedömning och betygssättning
- Samverkan
- Dokumentation
- Praktisk yrkesteori
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
180 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6,
- 20 hp Matematik för grundlärare 4-6,
- 20 hp Svenska för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare 4-6,
- 25 hp Engelska för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för grundlärare 4-6,
- 25 hp Naturvetenskap och teknik för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare 4-6 (OAU182).
Examination
VFU1, verksamhetsförlagd utbildning, 10 hp, fullgjord verksamhetsförlagd utbildning och dokumentation i studentbok avseende lärandemål 1-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 4 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 8 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1 hp, seminarium med muntlig och/eller skriftlig redovisning avseende lärandemål 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Obligatorisk närvaro, minst 35 timmar per vecka, krävs under den verksamhetsförlagda utbildningen. Dokumentation ska ske i Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning som också är underlag för examination. Vid icke godkänd VFU ges endast ett nytt prövningstillfälle. Påbörjad verksamhetsförlagd utbildning innebär påbörjad examination. Student som utan särskilt skäl avbryter VFU kan underkännas på examinationen i förtid.
Student som av arbetsplats där den verksamhetsförlagda utbildningen bedrivs finnes vara uppenbart olämplig för utbildningen, kan underkännas innan kursen/momentet är avklarat. Detsamma gäller om det på något annat sätt för Mälardalens universitet framkommer särskilda skäl som utvisar att studierna måste avbrytas.
För ytterligare information se anvisningar i VFU-Handbok, Studentbok för verksamhetsförlagd utbildning och studiehandledning för aktuell kurs.