Kursplan - Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU182
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-01-15
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att den studerande ska tillägna sig grundläggande kunskaper om och metoder för utvecklingsarbete och utvärdering inom skolans årskurs 4-6, som en del av yrkesverksamhetens systematiska kvalitetsarbete.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap om olika modeller av utvecklingsarbeten med relevans för utvecklingen av yrkesverksamheten
2. dokumentera, utvärdera och analysera didaktisk och/eller pedagogisk verksamhet i syfte att skapa goda förutsättningar för elevers lärande
3. presentera alternativ till fortsatt verksamhetsutveckling med utgångspunkt från reflektion och relevant forskning
4. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Utvecklingsarbete och utvärdering i ett historiskt, nutida och internationellt perspektiv
- Olika teorier och modeller av utvecklingsarbete, reflektion och kvalitetssäkring
- Pedagogisk observation och dokumentation
- Etiska överväganden vid dokumentation
- Eget utvecklings- och utvärderingsarbete
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudie och IKT
Särskild behörighet
120 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare 4-6,
- 1,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare 4-6, samt
- 3,5 hp Utbildning och skola ur samhälleliga och historiska perspektiv för grundlärare 4-6.
Examination
GRU1, gruppuppgift, 1,5 hp avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 4,5 hp avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G), eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, examinerande seminarium, 1,5 hp, avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd