Kursplan - Utbildning och skola ur samhälleliga och historiska perspektiv för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU290
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2021-12-14
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att fördjupa sig i skolväsendets organisatoriska, historiska och samhälleliga bakgrund och förutsättningar samt tillägna sig kunskap om läroplansteoretiska perspektiv. Kursen syftar även till att ge studenten möjlighet att analysera och problematisera skolans styrdokument och praktik, med fokus på demokrati-, värdegrunds- och mångfaldsfrågor. Slutligen syftar kursen till att studenten ska få möjlighet att utveckla ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, akademiskt skrivande och god språklig framställning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och analysera det svenska utbildningsväsendets framväxt ur ett samhälls- och historiskt perspektiv
2. redogöra för och diskutera läroplansteoretiska, allmändidaktiska och pedagogiska perspektiv på skola och utbildning
3. analysera och problematisera utbildningsväsendets styrdokument ur läroplansteoretiska och allmändidaktiska perspektiv
4. redogöra för och kritiskt granska relationen mellan demokrati och utbildning utifrån styrdokument samt FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
5. studera övningsskolans praktik ur didaktiska och läroplansteoretiska perspektiv, med fokus på mångfald och flerspråkighet
6. identifiera och diskutera didaktiska, pedagogiska och organisatoriska hinder och möjligheter i övningsskolans miljö och praktik
7. visa vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Den svenska skolans framväxt och organisation i historisk och samtida belysning
- Läroplansteori och didaktik
- Pedagogik, samhälle och demokrati
- Skolans styrdokument och praktik ur läroplansteoretiska och didaktiska perspektiv
- Skola, mångfald och flerspråkighet
- Akademiskt skrivande och vetenskapligt förhållningssätt
Särskild behörighet
90 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6,
- 15 hp Svenska för grundlärare 4-6, introduktion,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare 4-6.
Examination
TEN1, salstentamen, 3,5 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1-4 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i fältdagar och efterföljande seminarium avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och FSR1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd