Kursplan - Naturvetenskap och teknik för grundlärare 4-6, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
OAU215
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2016-12-19
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig ämneskompetens inom fysik och teknik samt kompetens att planera, leda, utveckla, genomföra, utvärdera och bedöma undervisning i årskurs 4-6 enligt styrdokumenten för grundskolan. Vidare syftar kursen till att ge studenten utveckling inom några övergripande områden såsom: samspel natur, teknik och samhälle, lära för vardagslivet, naturvetenskapliga världsbilder, naturvetenskapernas och teknikens kunskapsproduktion, naturvetenskapernas och teknikens didaktik, användning av estetiska uttrycksformer i undervisningen samt akademiskt skrivande.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
1. visa kunskap om de olika ämnesområden från fysik och teknik som beskrivs i läroplanen
2. redogöra för naturvetenskapens karaktär och arbetssätt samt teknikutvecklingsarbetets olika faser
3. redogöra för några historiska och nutida upptäckter och uppfinningar samt dessas betydelse för människans levnadsvillkor och kulturella aspekter
4. redogöra för hur stabila konstruktioner är uppbyggda och hållfasthetsegenskaper hos olika material
5. planera och genomföra undersökningar, där olika former av mätning ingår, samt redovisa och värdera resultaten
6. redogöra för och förklara hur tekniska system i hemmet och samhället förändrats över tid
7. diskutera teknikval i vardagen och deras konsekvenser för en hållbar samhällsutveckling
8. diskutera, utforma, genomföra och utvärdera lektioner inom fysik och teknik samt bedöma elevers prestationer med stöd av aktuella styrdokument och aktuell ämnesdidaktisk forskning
9. visa kunskaper i hur estetiska uttrycksformer kan användas i samband med undervisning i naturvetenskap och teknik
10. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
Undervisningens innehåll bygger på följande teman:
- Samspel natur, teknik och samhälle exempelvis hållbar utveckling, kretslopp, väder och naturfenomen samt tekniska system
- Lära för vardagslivet exempelvis tekniska komponenter och lösningar, ljud, ljus samt elektromagnetisk strålning
- Naturvetenskapliga världsbilder exempelvis universum
- Naturvetenskapernas och teknikens kunskapsproduktion exempelvis laborationer/exkursioner och konstruktionsövningar samt skillnaden mellan naturvetenskap och teknik
- Naturvetenskapernas och teknikens didaktik exempelvis ämnesdidaktisk forskning och bedömning samt ämnesintegrering, tematisk undervisning och elevaktiva arbetsformer
- Användning av estetiska kunskapsformer inom naturkunskap och teknik
- Etiska dilemman och genusaspekter inom naturvetenskap och teknik
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, litteraturstudier, fältstudier, studiebesök, exkursioner, laborationer, konstruktionsövningar. Undervisningen bygger på att studenten deltar aktivt i de olika momenten.
Särskild behörighet
65 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Matematik för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Svenska för grundlärare 4-6, introduktion,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare 4-6, samt
- 1,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare 4-6.
Examination
TEN3, salstentamen, 6 hp, skriftlig tentamen avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR4, fältstudierapport, 3 hp, fältstudierapport som redovisas med hjälp av IKT-hjälpmedel avseende lärandemål 1, 8 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM2, seminarium, 2 hp aktivt deltagande i seminarier avseende lärandemål 1-3 och 6-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB2, laboration, 4 hp, aktivt deltagande i laborationerna avseende lärandemål 4-5 och 9-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN3 och FSR4.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
I enlighet med Regler och anvisningar för examinationsärenden på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola erbjuds studenter som varit registrerad på respektive kurs tre tillfällen för omprov (utöver de ordinarie omprov som är inplanerade inom ramen för att kursen gavs sista gången) under de två kommande terminerna som följer efter att kursen gavs sista gången. Efter att de tre examinationstillfällen har erbjudits upphör kursen.