Kursplan - Specialpedagogik för grundlärare 4-6
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU271
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig vetenskapligt grundade kunskaper om specialpedagogiskt arbete i grundskolans årskurs 4-6. Vidare syftar kursen till att ge studenten möjlighet att utveckla kompetens att i samverkan med andra möta barns och elevers skilda behov och förutsättningar.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för det specialpedagogiska kunskapsområdet och relatera detta till praktiskt pedagogiskt arbete och centrala styrdokument
2. visa grundläggande kunskap om läs-, skriv- och matematiksvårigheter, hur de yttrar sig, samt visa grundläggande kunskap om förebyggande praktiskt pedagogiskt arbete och vanliga stödinsatser
3. visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra hantera elevers olika behov och förutsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
4. reflektera över lärarens roll och betydelsen av samverkan i specialpedagogiskt arbete
5. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet i ett historiskt och nutida perspektiv
- Olika specialpedagogiska perspektiv och deras konsekvenser för pedagogiskt arbete
- Styrdokument
- Att möta elever med olika förutsättningar och behov
- Ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
- Läs-, skriv och matematiksvårigheter
- Barnets perspektiv på sin skolsituation
- Samverkan kring frågor om specialpedagogiskt stöd
- Digitala hjälpmedel som pedagogiskt verktyg i specialpedagogiskt arbete
- Akademiskt förhållningssätt, skrivande och läsande
Särskild behörighet
40 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och skola: om läraryrkets förutsättningar för grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Matematik för grundlärare årskurs 4-6,
- 7,5 hp Svenska för grundlärare 4-6, introduktion,
- 4 hp Utveckling och lärande för grundlärare 4-6, samt
- 1,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare 4-6.
Examination
FSR1, fältstudierapport, 1,5 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL1, inlämningsuppgift, 2,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 3,5 hp, aktivt deltagande i seminarium kopplade till fältdagar och litteratur avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på FSR1 och INL1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd