Kursplan - Matematik för grundlärare årskurs 4-6, del 1B
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
MAA064
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om den matematik och matematikdidaktik som är central i årskurserna 4-6. Fokus ligger på området geometri och fördjupning av området taluppfattning och tals användning samt planering, genomförande och utvärdering av matematikundervisning anpassad efter elevernas behov.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1.redogöra för och tillämpa forskningsbaserade ämnesdidaktiska metoder och modeller för matematikundervisning i årskurserna 4-6, med hänsyn till den matematik som behandlas i årskurserna 1-3 och i årskurserna 7-9
2. tillämpa forskningsbaserade verktyg för att utvärdera och använda läromedel i matematikundervisning
3.planera, genomföra och utvärdera matematikundervisning i årskurserna 4-6 utifrån aktuella styrdokument samt ämnesdidaktiska metoder och modeller
4. beskriva grundläggande matematiska begrepp, samt kunna förklara begreppens inbördes relationer med hjälp av olika representationsformer och digitala verktyg
5. lösa matematiska uppgifter och problem samt kunna kommunicera och argumentera för sina val av lösningsmetoder
6. redogöra för språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
7. redogöra för olika sätt att differentiera matematikundervisning
8. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Lärarens roll och agerande i olika undervisningssituationer
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området geometri: Geometriska grundbegrepp, figurer och kroppar. Mätning av och måttenheter för längd, area, volym, tid och vikt. Beräkning av omkrets, area och volym. Likformighet, kongruens och skala. Spegling, symmetri. Vinklar. Förklaringsmodeller till de geometriska formler som behandlas
- Ämneskunskaper samt ämnesdidaktik inom området taluppfattning och tals användning: De rationella talen. Användning av de fyra räknesätten för räkning med rationella tal. Samband mellan bråktal, decimaltal och procent
- Aktuell kursplan för matematik i grundskolan
- Matematiska förmågor
- Olika representationsformer (symboler, bilder, ord, estetiska uttrycksformer, konkret material)
- Problemlösningsstrategier
- Planering, genomförande och utvärdering av matematikundervisning i årskurserna 4-6 med avseende på olika matematiska förmågor
- Läromedel i matematik för årskurserna 4-6
- Differentiering av matematikundervisning i årskurserna 4-6, med speciellt fokus på elever i behov av extra anpassningar, elever i behov av särskilda utmaningar samt elever med olika språkliga och kulturella bakgrunder
- Språkets och kommunikationens betydelse för lärande av matematik
Särskild behörighet
15 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6.
Examination
OVN1, övning, 1 hp, aktivt deltagande i redovisning av uppgifter och problem avseende lärandemål 1, 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
LAB1, laboration, 0,5 hp, aktivt deltagande i laborationer avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, planering, genomförande, utvärdering och rapportering av ett begränsat matematikområde avseende lärandemål 2 och 6-8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i seminarier kopplade till fältdagar och litteratur avseende lärandemål 1, 2, 6 och 7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd