Kursplan - Svenska för grundlärare F-3, introduktion
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA044
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-02-20
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig kunskaper och förmågor för att undervisa i skolämnet svenska. Vidare syftar kursen till att studenten tillägnar sig kunskap om barns literacyutveckling med fokus på grundläggande läs- och skrivinlärning. Som en grund för arbetet med såväl en- som flerspråkiga barns språkliga utveckling och språkliga medvetenhet ska studenten också tillägna sig kunskaper om svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt förmåga att tillämpa dessa i undervisning. Kursen syftar dessutom till att studenten tillägnar sig kunskaper om barnlitteraturens historia och litteraturstudiets och litteraturdidaktikens grunder samt förmåga att använda skönlitteratur i undervisning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för huvuddragen i svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt kunna tillämpa detta i svenskundervisningen
2. kritiskt granska och jämföra teorier om och modeller för läs- och skrivinlärning
3. redogöra för och diskutera modeller för det praktiskt pedagogiska arbetet med läs- och skrivinlärning
4. redogöra för hur en- och flerspråkiga barns språkutveckling kan främjas
5. tillämpa språkutvecklande arbetssätt
6. redogöra för huvudlinjerna i barnlitteraturens historiska utveckling
7. använda litteraturvetenskapliga begrepp för att analysera och tolka litterära texter
8. redogöra för litteraturdidaktiska metoder och teorier samt kunna ge praktiska exempel på hur skönlitteratur kan användas i undervisning
9. redogöra för aktuella styrdokument och kunna relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
10. visa grundläggande vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt grammatikdidaktik
- Läs- och skrivinlärning, teorier och modeller
- Läs- och skrivinlärning i praktiskt pedagogiskt arbete
- Responsgivning
- Enspråkiga och flerspråkiga barns kommunikation och språkutveckling
- Språkstimulerande arbetssätt
- Barnlitteraturens historia och genrer
- Exempel på barnlitteratur från olika tider och kulturer samt praktiska exempel på dess användning i undervisning
- Språk- och litteraturvetenskapliga och didaktiska teorier, begrepp och metoder
- Aktuella styrdokument: läroplan och kursplaner
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
Student vid Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 med aktuell programregistrering innevarande termin.
Examination
HEM1, hemtentamen, 4 hp, individuell skriftlig examination rörande barnlitteratur och dess didaktiska förutsättningar och tillämpningar i undervisningen avseende lärandemål 6-8 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, muntlig och skriftlig examination rörande språkutveckling avseende lärandemål 1, 3 och 8-10, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 2 hp, individuell skriftlig tentamen rörande språkets struktur avseende lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
HEM2, hemtentamen, 4 hp, individuell skriftlig examination rörande språk-, skriv- och läsutveckling avseende lärandemål 2-4, 9 och 10, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1 hp, workshops rörande språkutvecklande arbetssätt avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, seminarium rörande tillämpning av undervisning med skönlitteratur avseende lärandemål 5, 8 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift, 1 hp, gruppuppgift rörande tillämpning av grammatikundervisning avseende lärandemål 1 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på minst 8 hp.
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på seminarierna och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd