Kursplan - Fördjupning i svenskämnet för grundlärare F-3 (arbetsintegrerad)
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA059
Giltig från
Vårtermin 2026
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter, inklusive metodik, i skolämnet svenska för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt granska och analysera språk- och litteraturvetenskaplig forskning och teorier med relevans för tal-, läs- och skrivundervisning för barn med olika förutsättningar och behov
2. didaktiskt tillämpa och värdera språk- och litteraturdidaktiska metoder som främjar tal-, läs- och skrivutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
3. kritiskt granska och jämföra teorier om elevers språkutveckling i ett flerspråkighetsperspektiv
4. redogöra för och tillämpa modeller för att kartlägga, dokumentera, analysera och bedöma elevers tal-, läs- och skrivutveckling samt planera undervisning utifrån resultatet för elever med olika förutsättningar och behov
5. tillämpa kulturkritiska teorier på barnkulturella fenomen och reflektera över detta ur ett critical literacy-perspektiv
6. identifiera och analysera barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället och i skolan
7. beskriva och motivera estetiska uttrycksformer som stöd för språkutvecklande arbetssätt
8. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Kritisk analys av aktuell forskning om tal-, läs- och skrivutveckling
- Kulturkritiska perspektiv på barnlitteratur och barnkultur
- Teoretiska och didaktiska aspekter på språkutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
- Didaktiska perspektiv på samtida barnlitteratur och barnkultur
- Litteraturvetenskapliga och språkvetenskapliga verktyg för kritisk analys av texters form, funktion och innehåll
- Undervisningsmetoder med förankring i styrdokument
- Planering och anpassning av undervisning för elever med olika förutsättningar och behov
- Digitaliseringens betydelse för svenskämnet och digitala verktyg i undervisningen
- Kartläggning, dokumentation, analys och bedömning av elevers tal-, läs- och skrivutveckling
- Litteratursociologiska perspektiv på barnlitteratur och barnkultur
- Estetiska uttrycksformers betydelse för barns språkutveckling
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
165 hp från Grundlärarprogrammet F-3 (arbetsintegrerat) vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 15 hp Svenska för grundlärare F-3,
- 15 hp Matematik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska lärprocesser för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Bedömning av barnets/elevens lärande och utveckling för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Forskningsmetod för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Utvecklingsarbete och utvärdering för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Möjligheter och hinder i språk-, skriv-, läs- och matematikutveckling för grundlärare F-3,
- 15 hp Samhällsorienterande ämnen för grundlärare F-3,
- 15 hp Naturorienterande ämnen och teknik för grundlärare F-3, samt
- 15 hp Engelska för grundlärare F-3.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig redovisning vid seminarium avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 0,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift, 2 hp, muntlig gruppredovisning avseende lärandemål 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudie, 5 hp, individuell skriftlig och muntlig gruppredovisning avseende lärandemål 2, 4 och 8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 5 hp, skriftlig examination avseende lärandemål 1, 2 och 5-8, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på FSR1 och HEM1.
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på seminarierna och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd