Kursplan - Fördjupning i svenskämnet för grundlärare 4-6
Omfattning
15 hp
Kurskod
SVA054
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig fördjupade ämnesteoretiska och ämnesdidaktiska kunskaper och färdigheter, inklusive metodik, i skolämnet svenska för grundskolans årskurs 4-6.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. kritiskt granska och analysera språk- och litteraturvetenskaplig forskning och teorier om tal-, läs- och skrivundervisning för barn med olika förutsättningar och behov
2. praktiskt tillämpa språk- och litteraturdidaktiska metoder som främjar tal-, läs- och skrivutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
3. redogöra för och tillämpa modeller för att kartlägga, dokumentera, analysera och bedöma elevers tal-, läs- och skrivutveckling samt planera undervisning utifrån resultatet för elever med olika förutsättningar och behov
4. redogöra för och tillämpa kulturkritiska teorier om barnlitteratur och barnkultur i olika medier
5. identifiera och analysera barnlitteraturens och barnkulturens funktioner och villkor i samhället och i skolan
6. planera undervisning om språksituationen i Sverige och Norden samt de nationella minoritetsspråken och deras ställning i samhället
7. redogöra för den språkliga variationen i samhället och dess betydelse för undervisningen i svenskämnet
8. beskriva, analysera och kritiskt granska skönlitterära texter och sakprosatexter som elever såväl läser och tolkar som skriver och skapar i olika modaliteter och medier
9. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teoretiska och didaktiska aspekter på språkutveckling för elever med olika förutsättningar och behov
- Litteraturdidaktisk forskning och teori
- Kritisk analys av aktuell forskning om tal-, läs- och skrivutveckling
- Didaktiska perspektiv på samtida barnlitteratur och barnkultur för mellanåren
- Undervisningsmetoder med förankring i styrdokument
- Planering och anpassning av undervisning för elever med olika förutsättningar och behov
- Dokumentation, analys och bedömning av elevers tal-, läs- och skrivutveckling utifrån Skolverkets bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk
- Kulturkritiska perspektiv på barnlitteratur och barnkultur
- Litteratursociologiska perspektiv på barnlitteratur och barnkultur
- Språksituationen i Sverige och Norden och de nationella minoritetsspråkens ställning i samhället
- Sociolingvistisk forskning och teori
- Litteraturvetenskapliga och språkvetenskapliga verktyg för kritisk analys av texters form, funktion och innehåll
- Digitaliseringens betydelse för svenskämnet och digitala verktyg i undervisningen
- Akademiskt skrivande
Särskild behörighet
150 hp från Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 vari ingår
- 15 hp Svenska för grundlärare 4-6, introduktion,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - grundlärare 4-6,
- 7,5 hp Specialpedagogik för grundlärare 4-6, samt
- 7,5 hp Bedömning och betygsättning för grundlärare 4-6.
Examination
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig redovisning vid seminarium avseende lärandemål 3 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, seminarium, 0,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 2 och 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
GRU1, gruppuppgift, 2 hp, muntlig gruppredovisning avseende lärandemål 2 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR1, fältstudie, 5 hp, individuell skriftlig och muntlig redovisning avseende lärandemål 1-3, 5 och 7-9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 5 hp, skriftlig tentamen avseende lärandemål 1, 2, 4, 7 och 9, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För VG på kursen krävs VG på FSR1 och HEM1.
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande på seminarierna och genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd