Kursplan - Lärande och metodik
Omfattning
5 hp
Kurskod
OAI105
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2025-01-16
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge en introduktion till pedagogiska modeller för problembaserat, problemorienterat och arbetsintegrerat lärande med fokus på verktyg för projektmetodik, grupparbete, ledarskap och förmåga att samverka. Vidare syftar kursen till att introducera former för samverkan, förmågor till konflikthantering och förhandling samt reflektion kring ingenjörens ansvar och etiska ställningstaganden. Kursen ska också ge studenten en introduktion till skrivteknik, akademiskt förhållningssätt och universitetsstudier.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
1. visa övergripande kunskap och förståelse för pedagogiska modeller för problembaserat, problemorienterat och arbetsintegrerat lärande
2. visa förhållningssätt till erfarenhetsbaserad kunskap och praktisk handhavande i relation till teoretisk kunskap
3. visa kunskap kring verktyg för projektmetodik, grupparbete, ledarskap och konflikthantering
4. visa kunskap kring att samarbete, planera och leda arbete
5. visa kunskap och förståelse för ingenjörens ansvar och etiska ställningstaganden
6. visa kunskap kring innebörden av samverkan och dess påverkan på lärande och ömsesidig förståelse
7. visa kunskap om former för samverkan och olika förhållningssätt till att praktiskt samverka med externa parter
8. visa grundläggande färdighet i skrivteknik och muntlig presentation
9. visa ett grundläggande akademiskt förhållningssätt
Innehåll
- pedagogiska modeller problembaserat, problemorienterat och arbetsintegrerat lärande
- teori kring olika typer av kunskap och deras relation till varandra
- akademiska metoder, förhållningssätt och kritiskt tänkande
- verktyg för projektmetodik, grupparbete, ledarskap och förmåga att samarbeta
- universitetets vision kring att vara ett progressivt lärosäte i samverkan med omgivande samhälle i en internationell kontext
- teori kring samverkan och ömsesidigt lärande
- konflikthantering och förhandling
- ingenjörens ansvar och etiska förhållningssätt
- skrivteknik och presentationsteknik
- att studera på universitet; studieteknik och planeringsförmåga
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D
Examination
Seminarium (SEM1), Seminarieserie, 3 hp, examinerar lärandemål 1, 2, och 5-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Inlämningsuppgift (INL1), 2 hp, examinerar lärandemål 3, 4, 8 och 9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Godkänd, underkänd