Kursplan - Utvecklingsofficerens roll i försvarsinnovation
Omfattning
15 hp
Kurskod
INO133
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2025-01-16
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursens syfte är att ge studenterna kunskaper om de specifika förutsättningarna för att arbeta med innovation i en försvarsorganisation, med särskilt fokus på den specifika roll utvecklingsofficeren har i innovationssystemet. Särskilt uppmärksammas hur AI (artificiell intelligens) påverkar förutsättningarna för hur övningsverksamhet och teknikutveckling kan föras samman. Kursen fördjupar färdigheter i användarinvolverande metoder i innovationsprocesser.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva och förklara de specifika förutsättningarna för att bedriva innovationsarbete i försvarsorganisationer, med särskilt fokus på utvecklingsofficerens roll
2. utifrån vetenskapliga, etiska och samhälleliga aspekter identifiera, problematisera och diskutera hur AI påverkar förutsättningarna för sambandet mellan övnings- och teknikutveckling
3. genomföra användarinvolverat utvecklingsarbete med lämpliga undersökningsmetoder och utifrån lämpliga etiska principer
4. visualisera teknik- och doktrinutvecklingsförslag i dialog med användare
5. redovisa genomfört användarinvolverat teknik- och doktrinutvecklingsarbete samt diskutera lärdomar och etiska hänsynstaganden
Innehåll
Organisatoriska och processuella förutsättningar för att bedriva innovationsarbete i försvarsorganisationer.
AI och dess potentiella egenskapers påverkan på användarinvolvering i innovationsarbete i försvarsorganisationer.
Utvecklingsofficerens roll och dess framtida utveckling.
Etiska frågor i innovationsarbete, med särskilt fokus på AI-utveckling.
Visualisering och redovisning av användarinvolverande teknik- och doktrinutvecklingsprojekt.
Användning av feedback och lessons-learned i det övergripande innovationsarbetet.
Genomförande av användarinvolverande utvecklingsprojekt.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 3 hp, examinerar lärandemål 1-2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Fältstudierapport (FSR1), 7 hp, examinerar lärandemål 3-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 5 hp, examinerar lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd