Kursplan - Innovationsprocesser i försvarsorganisationer
Omfattning
15 hp
Kurskod
INO132
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Innovationsteknik
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2025-01-16
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Syftet med kursen är att ge studenterna kunskaper om hur innovationsprocesser i försvarsorganisationer förhåller sig till samhällets generella innovationssystem. Med utgångspunkt i etablerade teorier som t ex Triple Helix, Open Innovation och Diffusion of innovation, betonar kursen särskilt innovations- och diffusionsprocesser i och mellan organisationer, liksom värdet av att hitta de avvikande fallen av situerad innovation inför komplexa problem, också i den ordinarie verksamheten.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. beskriva och förklara de specifika förutsättningarna för att bedriva innovationsarbete i försvarsorganisationer, med särskilt fokus på sambandet mellan försvarsorganisationer och samhällets generella innovationssystem
2. utifrån vetenskapliga, etiska och samhälleliga aspekter identifiera, problematisera och diskutera hur innovationer uppstår, sprids och utvecklas i och mellan civila sektorer och försvarssektorer
3. problematisera förutsättningarna för och utvecklingspotentialen för en ökad överströmning mellan civila sektorer och försvarssektorer för en utvecklad gemensam innovationsförmåga
4. visa grundläggande kunskaper för att initiera och leda utveckling av försvarsinnovation
Innehåll
Generella innovationsmodeller och perspektiv på innovation, t ex:
- Triple Helix
- Open Innovation
- Diffusion of innovations
- Positive Deviance
Situerad innovation som svar på komplexa problem.
Ordinarie verksamhet som källa för innovation.
Spridning och omtolkning av innovationer i och mellan organisationer.
Samverkan mellan teknik och organisering.
Att driva innovationsprocesser utifrån faktiska, lokala förutsättningar.
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
Hemtentamen (HEM1), 5 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Seminarium (SEM1), 5 hp, examinerar lärandemål 2-3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Projekt (PRO1), En uppgift som redovisas med rapport och demonstration av projektet, 5 hp, examinerar lärandemål 4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd