Kursplan - Fonetik och uttal i ett andraspråksperspektiv
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SSA015
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Svenska som andraspråk
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig grundläggande kunskaper i svensk fonetik och fonologi för uttalsundervisning i svenska som andraspråk. Fokus ligger på svenskans karaktäristiska företeelser som kan vålla svårigheter för en andraspråkstalare.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och tillämpa grundläggande terminologi inom svensk fonetik vid analys av inlärares uttal
2. redogöra för svenskans ljudstruktur och prosodi i ett tvärspråkligt perspektiv
3. beskriva och analysera andraspråksanvändares talproduktion
4. beskriva förhållandet mellan uttal, skrift och stavning i ett tvärspråkligt perspektiv
5. diskutera lärares didaktiska val och prioriteringar vid planering av uttalsundervisning
Innehåll
- Grundläggande svensk fonetisk terminologi
- Svensk fonetik och fonologi i tvärspråkligt perspektiv
- Övningar i att analysera och beskriva varieteter av talad svenska
- IPA-tecken och andra tecken för att beskriva och analysera talad svenska
- Didaktiska frågor rörande andraspråkstalares uttalsutveckling
Behörighet
Grundläggande behörighet
Examination
TEN1, salstentamen, 3,5 hp, salstentamen avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 1, 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 2 hp, aktivt deltagande i all schemalagd undervisning/seminarium avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande i undervisningen och vid genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd