Kursplan - Specialpedagogik - förskollärare
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU310
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2022-12-13
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Förskolan som lärandemiljö : för barn i behov av särskilt stöd
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 272 sidor
ISBN: 9789144132242 LIBRIS-ID: fwwn87kkcl6kxg5q
Barn som väcker funderingar : se, förstå och hjälpa förskolebarn med en annorlunda utveckling
Tredje upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2023] - 176 sidor
ISBN: 9789144165660 LIBRIS-ID: s8hm6973q7w6b9m3
Utveckla språket med musik : Rörliga rytmer och toner att ta på
Hestra : Isaberg förlag, 2013 - 157 s.
ISBN: 9789176948880 LIBRIS-ID: 14207571
Ett specialpedagogiskt förhållningssätt i förskolan : förståelse, bemötande och pedagogiska strategier
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 265 sidor
ISBN: 9789144153001 LIBRIS-ID: 2h1hx21g01tbzp0l
Tydliggörande pedagogik i förskolan
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2019] - 173 sidor
ISBN: 9789127824485 LIBRIS-ID: 2bgqz0pm0dn5k9rm
Artiklar
En god utbildning för alla: En litteraturstudie om reflektionsverktyg som kan understödja utveckling av inkluderande förskolor. (2020) Utbildning & lärande, Vol 14, nr 1 (87-102)
URL: http://du.diva-portal.org/smash/get/diva2:1472654/FULLTEXT01.pdf
A preschool for all children? - Swedish preschool teachers perspective on inclusion
International Journal of Inclusive Education, 26(10), 973991, 2022
När barn blir till belastning och problem i förskola: Om behov av särskilt stöd och resurser i ett pressat läge
Pedagogisk Forskning i Sverige, 26(4), 729, 2021
Webbadresser
Läroplan för förskolan: Lpfö18
Skolverket, 2018
URL: https://www.skolverket.se/download/18.6bfaca41169863e6a65d5aa/1553968116077/pdf4001.pdf
Referenslitteratur
Specialpedagogik i förskola : grundläggande huvudsaker och reflekterande djupdykningar
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 281 sidor
ISBN: 9789144151267 LIBRIS-ID: bq9fsz4h86htgnn8
Different Agendas? The Views of Different Occupational Groups on Special Needs Education
European Journal of Special Needs Education, 2011
Musikspråka i förskolan : med musik, rytmik och rörelse
1. uppl. : Stockholm : Runa, 2003 - 96 s.
ISBN: 91-88298-65-5 LIBRIS-ID: 9057234
Lekprocessen - specialpedagogisk intervention i (för)skola : När aktivt handlande stimulerar lärande, social integration och reducerar utslagning
Stockholm : HLS Förlag, 2006 - 289
URL: Länk
Tidiga insatser och barns utbildningsvägar : inkludering och specialpedagogik
Första utgåvan : 2018 - 198 sidor
ISBN: 9789127819115 LIBRIS-ID: 22073361
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig vetenskapligt grundade kunskaper om specialpedagogiskt arbete i förskolan. Vidare syftar kursen till att ge studenten möjlighet att fördjupa sin kompetens att i samverkan med andra möta barns skilda behov och förutsättningar.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra och problematisera specialpedagogiskt arbete och dess betydelse för lärande och utveckling
2. identifiera och i samverkan med andra hantera och analysera olika behov, inbegripet behov hos barn med neuropsykiatriska svårigheter
3. beskriva och problematisera kring barns behov av omsorg och utifrån det skapa förutsättningar för lärande och utveckling genom lek och estetiska uttrycksformer
4. jämföra och kritiskt granska olika teoretiska perspektiv relaterade till specialpedagogisk verksamhet i förskolan
5. visa fördjupat och tillämpat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Specialpedagogisk verksamhet i förskolan
- Samverkan kring frågor om specialpedagogiskt stöd
- Planering för stödjande insatser i praktiskt pedagogiskt arbete, innefattande åtgärder för barn med neuropsykiatriska svårigheter
- Teoretiska perspektiv på specialpedagogiskt arbete
- Estetiska uttrycksformer
Särskild behörighet
125,5 hp från Förskollärarprogrammet vari ingår
- 7,5 hp Didaktik, utbildningsväsende och förskola: förutsättningar för förskollärares uppdrag,
- 7,5 hp Introduktion till ämnesdidaktik i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - förskollärare,
- 7,5 hp Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i förskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande för förskollärare,
- 7,5 hp Barns utveckling och lärande i förskolan,
- 7,5 hp Estetiska uttrycksformer och estetiska lärprocesser i förskolan,
- 7,5 hp Matematik i förskolan,
- 7,5 hp Att möta barns språk i förskolan,
- 7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 2 - förskollärare, samt
- 7,5 hp Barns samspel och lärande i förskolan.
Examination
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, skriftlig och muntlig fältstudierapport avseende lärandemål 2, 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 1,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd