Kursplan - Speciallärare - specialisering intellektuell funktionsnedsättning, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA154
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. analysera historiska och samtida perspektiv på fenomenet intellektuell funktionsnedsättning och relatera dessa till olika vetenskapliga paradigm och historiska och samhälleliga diskurser
2. beskriva och förklara aktuell och relevant forskning och teorier om fenomenet intellektuell funktionsnedsättning samt ge exempel på innebörder och konsekvenser för ökad delaktighet i skola och samhälle
3. analysera individers och familjers situation i relation till samhällets stödjande och samverkande funktioner utifrån mänskliga rättigheter
4. redogöra, förklara och exemplifiera specialpedagogiska strategier för utveckling och lärande som främjar ökad självständighet, vardagsfungerande och inkludering i skola och samhälle
5. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt samt färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Historiska och samtida perspektiv på fenomenet intellektuell funktionsnedsättning samt forskning och teorier om fenomenet intellektuell funktionsnedsättning
- Forskning och teorier om individ och familj i relation till samhällets stödjande och samverkande insatser
- Specialpedagogiska strategier för utveckling och lärande i relation till självständighet, vardagsfungerande och inkludering
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Särskild behörighet
Student vid Speciallärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin. Därtill ställs krav på 15 hp från Speciallärarprogrammet specialisering intellektuell funktionsnedsättning.
Examination
INL3, inlämningsuppgift, 6 hp, skriftlig och muntlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN1, salstentamen, 2 hp, tentamen avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 4 hp, skriftlig och muntlig fältstudierapport avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OBN2, obligatorisk närvaro, 3 hp, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL3 och FSR2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd