Kursplan - Speciallärare - specialisering intellektuell funktionsnedsättning, del 1
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA154
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Etiska perspektiv på specialpedagogers yrkesroll och värdepedagogiska praktik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2022] - 298 sidor
ISBN: 9789144155098 LIBRIS-ID: 7n4dxlqb5lntfcvb
Hållbart och meningsfullt lärande : undervisning för elever med intellektuell funktionsnedsättning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2021] - 248 sidor
ISBN: 9789144137605 LIBRIS-ID: ft6ltzj8c7g3cjz2
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
3 uppl. : Gleerups Utbildning AB, 2019
ISBN: 9789151101934 LIBRIS-ID: grqddfm8dfxs6vt9
Samtalsmetoder i skolan : förstå och nå fram till dina elever
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2022] - 92 sidor
ISBN: 9789127461635 LIBRIS-ID: 3j0mgh791r5nwmp2
Positivt beteendestöd i omsorg och skola : en introduktion
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 224 sidor
ISBN: 9789127137370 LIBRIS-ID: 17225186
Distribuerat ledarskap och förbättringsarbete : lärares och skolledares praktik
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur, [2025] - 183 sidor
ISBN: 9789144192994 LIBRIS-ID: j356glh7g2swvz19
Specialpedagogik som politik och praktik : specialpedagogiska professioner i den svenska skolan sedan 1980
Stockholm : Stockholm University Press, 2024 - 296 sidor
ISBN: 9789176352557 LIBRIS-ID: m62837k0kxtc7jbf
Tydliggörande pedagogik i anpassad skola och LSS
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur, [2024] - 273 sidor
ISBN: 9789127461079 LIBRIS-ID: k14nqd08hj6p343f
Ämnesdidaktik för elever med intellektuell funktionsnedsättning - Hållbart och meningsfullt lärande
Studentlitteratur AB, 2025 - 199 sidor
ISBN: 9789144178028 LIBRIS-ID: 8tm3nrbz6s0lktvf
Kompendier
Tre föräldraberättelser om skolövergångar. Barn som har intellektuellfunktionsnedsättning. I A. Lillvist & J. Wilder (Red.), Barns övergångar. Förskola, förskoleklass, fritidshem,grundsärskola och grundskola (s. 151-167). Studentlitteratur AB.
2017
Artiklar
Looking through the kaleidoscope of inclusion in policy on students with intellectual disabilities
European Journal of Special Needs Education, 39(4), 612625, 2024
Inkludering, en skola för alla och elever med intellektuell funktionsnedsättning i grundskolan: en forskningsöversikt av forskning i Sverige, Norge, Danmark och Finland
Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, 9(1)., 2023
"Promoting self-determination for students with intellectual disability: A Vygotskian perspective." Learning, Culture and social interaction 22: 100241. DOI:10.1016/j.lcsi.2018.05.006
2019
Att skapa ett mer inkluderande utbildningssystem
Utbildning och demokrati 30(1): 119-130., 2021
Research about inclusive education in 2020 - How can we improve our theories in order to change practice?
European journal of special needs education 36(3): 358-370., 2021
A Holistic Theoretical Approach to Intellectual Disability:Going Beyond the Four Current Perspectives. Intellectual and developmental disabilities 1; 56 (2): 79-89.
2018
Putting Human Rights into Practice with People with an Intellectual Disability.Journal of Developmental and Physical Disabilities. 20, 297-311.
2008
Stability and change in sustainability of daily routines and socialnetworks of families of children with PIMD. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 28(2),133-144.
2015
Övrigt
Under kursens gång kommer artiklar och avhandlingar att tillkomma.
Referenslitteratur
Undervisa om sexualitet, samtycke och relationer : integrera i alla ämnen
Första upplagan : Stockholm : Gothia Kompetens, [2022] - 191 sidor
ISBN: 9789177412670 LIBRIS-ID: 1fvbg3fpzv2vbds8
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barn och elever med intellektuell funktionsnedsättning.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. analysera historiska och samtida perspektiv på fenomenet intellektuell funktionsnedsättning och relatera dessa till olika vetenskapliga paradigm och historiska och samhälleliga diskurser
2. beskriva och förklara aktuell och relevant forskning och teorier om fenomenet intellektuell funktionsnedsättning samt ge exempel på innebörder och konsekvenser för ökad delaktighet i skola och samhälle
3. analysera individers och familjers situation i relation till samhällets stödjande och samverkande funktioner utifrån mänskliga rättigheter
4. redogöra, förklara och exemplifiera specialpedagogiska strategier för utveckling och lärande som främjar ökad självständighet, vardagsfungerande och inkludering i skola och samhälle
5. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt samt färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Historiska och samtida perspektiv på fenomenet intellektuell funktionsnedsättning samt forskning och teorier om fenomenet intellektuell funktionsnedsättning
- Forskning och teorier om individ och familj i relation till samhällets stödjande och samverkande insatser
- Specialpedagogiska strategier för utveckling och lärande i relation till självständighet, vardagsfungerande och inkludering
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Särskild behörighet
Student vid Speciallärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin. Därtill ställs krav på 15 hp från Speciallärarprogrammet specialisering intellektuell funktionsnedsättning.
Examination
INL3, inlämningsuppgift, 6 hp, skriftlig och muntlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN1, salstentamen, 2 hp, tentamen avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 4 hp, skriftlig och muntlig fältstudierapport avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
OBN2, obligatorisk närvaro, 3 hp, obligatorisk närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL3 och FSR2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd