Kursplan - Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap - ämneslärare gy
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU279
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2020-12-11
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla vetenskapligt grundade kunskaper om och förståelse av identitet, sexualitet, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap i den pedagogiska praktiken.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap ur ett vetenskapligt perspektiv och relatera dessa till praktiskt pedagogiskt arbete
2. redogöra för och kritiskt granska olika synsätt och teorier kopplade till sociala samspelsprocesser, konflikthantering, inkluderings- och exkluderingsprocesser
3. kommunicera och reflektera över sin professionella roll som lärare och ledare i arbetet med identitet, sexualitet, sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
4. planera ett praktiskt pedagogiskt arbete för att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever och relatera det till rådande styrdokument
5. visa ett fördjupat och tillämpat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Exkluderings- och inkluderingsprocesser
- Identitet, sexualitet, sociala relationer och grupprocesser
- Pedagogiskt ledarskap och konflikthantering
- Likabehandling och diskrimineringsgrunderna
- Diskriminering, kränkande behandling och trakasserier
- Normkritiska perspektiv
- Estetiska uttrycksformer i arbetet med sociala relationer
Särskild behörighet
90 hp från Ämneslärarprogrammet gymnasiet vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för ämneslärare gymnasieskolan,
- 7,5 hp Utveckling och lärande - ämneslärare gy,
-7,5 hp Verksamhetsförlagd utbildning 1 - ämneslärare,
- 30 hp Svenska för ämneslärare eller 30 hp Matematik för ämneslärare, samt
- 30 hp Engelska för ämneslärare eller 30 hp Svenska som andraspråk för ämneslärare eller 30 hp Teknik för ämneslärare.
Examination
TEN1, salstentamen, 2,5 hp, tentamen avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
INL2, inlämningsuppgift, 1,5 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
GRU2, gruppuppgift, 1 hp, gruppuppgift avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, seminarium, 2,5 hp, aktivt deltagande i seminarier kopplade till föreläsningar och litteratur avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN1 och INL2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd