Kursplan - Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar/svårigheter för speciallärare och specialpedagoger
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
SQA172
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-01-09
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper om och förståelse av funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter och kunna tillämpa dessa kunskaper vid (special)pedagogiskt utredningsarbete och implementering av stödinsatser till barn och elever i lärmiljöer.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa god kännedom om funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
2. redogöra för och reflektera över begrepp och symtombilder relaterade till funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
3. redogöra för och jämföra olika teorier, perspektiv och aktuell forskning gällande funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
4. identifiera implikationer för stödinsatser och specialpedagogiskt arbete i forskning om funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
5. tillämpa kunskaper om funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, vid pedagogiskt utredningsarbete innefattande åtgärdsprogram och implementering av stödinsatser i lärmiljöer
6. redogöra för och visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan gällande funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter i lärmiljöer med andra yrkesgrupper till exempel inom elevhälsa
7. visa vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Funktionsnedsättningar inbegripet neuropsykiatriska svårigheter
- Symtombilder och begrepp
- Teorier, perspektiv och aktuell forskning
- Tvärvetenskaplighet
- Pedagogiskt utredningsarbete och åtgärdsprogram
- Implementering av stödinsatser
- Lagarbete, samverkan och elevhälsoarbete
Särskild behörighet
Speciallärar- eller specialpedagogexamen.
Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B och Engelska 6/Engelska A. I de fall kursen ges på engelska görs undantag från kravet på Svenska 3/Svenska B.
Examination
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, inlämningsuppgift avseende lärandemål 1-4 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 2 hp, fältstudierapport avseende lärandemål 5-7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, seminarium avseende lärandemål 1-6, betyg Underkänd (U), Godkänd (G).
TEN1, salstentamen, 1 hp, salstentamen avseende lärandemål 1-3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd