Kursplan - Att arbeta som speciallärare med matematikutveckling I
Omfattning
15 hp
Kurskod
SQA157
Giltig från
Hösttermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Specialpedagogik
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2023-12-12
Reviderad
2024-12-10
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att tillägna sig kunskaper och förståelse för hur man som speciallärare kan arbeta med barns och elevers matematikutveckling.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för och problematisera förutsättningar för barns och elevers lärande och utveckling i matematik och hinder i denna process utifrån områdets vetenskapliga grund och aktuell forskning
2. analysera och kritiskt granska innebörd och konsekvenser av olika perspektiv på och teorier om matematikutveckling
3. granska, analysera och jämföra olika arbetssätt och lärmiljöer för att förebygga och möta hinder i matematikutveckling mot bakgrund av aktuell specialpedagogisk forskning
4. identifiera och analysera olika steg i kartläggning av barns och elevers matematikutveckling
5. visa fördjupat vetenskapligt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Teorier om och perspektiv på matematikutveckling
- Specialpedagogiskt arbete för att förebygga och möta hinder i matematikutveckling i ett helhetsperspektiv
- Kartläggning av barns och elevers matematikutveckling
- Praktiskt vetenskapligt arbete
Särskild behörighet
Student vid Speciallärarprogrammet med aktuell programregistrering innevarande termin. Därtill ställs krav på 15 hp från Speciallärarprogrammet specialisering matematikutveckling.
Examination
INL2, inlämningsuppgift, 3 hp, skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1, 2 och 5, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN1, salstentamen, 3 hp, tentamen avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
FSR1, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 3 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR2, fältstudierapport, 3 hp, fältstudie avseende lärandemål 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, seminarium, 3 hp, närvaro och aktivt deltagande avseende lärandemål 1-5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på INL2 och TEN1.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd