Kursplan - Att som förstelärare/utvecklingsledare i förskolan utveckla ledarskap inom systematiskt kvalitetsarbete som vilar på vetenskaplig grund
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU367
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-07-02
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Förskolan med barnet i centrum : en vision för förändringsarbete och bästa möjliga organisering
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2021] - 170 sidor
ISBN: 9789147144617 LIBRIS-ID: 9ppbbq8j7zs2hv21
Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 182 sidor
ISBN: 9789144121154 LIBRIS-ID: jvdxn5slgvl71xl0
Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket, 2018 - 20 sidor
ISBN: 9789138327364 LIBRIS-ID: v42mt040sqrfsfh1
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag, 2010 - 103 s.
ISBN: 978-91-9776155-0 LIBRIS-ID: 11785891
Att förbättra skolor med stöd i forskning : exempel, analyser och utmaningar
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2021] - 495 sidor,
Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 199 sidor,
Kompendier
Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Första upplagan : [Stockholm] : Skolverket, [2020] - 177 sidor
ISBN: 9789175593517 LIBRIS-ID: hvn1dln2fk5hbr6n
Artiklar
Så görs en (o)skicklig lärare
Pedagogisk Forskning i Sverige årg 18 nr 3-4 2013 ISSN: 1401-6788,
Referenslitteratur
Mellanledarskap i förskolan - En intervjustudie om mellanledares uppfattningar av uppdraget
Masteruppsats. Högskolan i Gävle, 2024
URL: DiVA
Utveckla förskolan tillsammans: att värdesätta de små stegen
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 228 sidor,
Framgångsfaktorer i förskolan : för ledare och medarbetare i praktiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 221 sidor
ISBN: 9789144155104 LIBRIS-ID: 1k9b2mbmzzd36wm7
Referenslitteratur
Avhandling:
LEDARSKAP FÖR LÄRARES LÄRANDE - Förstelärare som lärarledare (Frida Grimm, 2023) där följande artiklar ingår:How do teacher leaders lead in professional learning communities? : Explicit and tacit negotiations
Commonwealth Council for Educational Administration and Management (CCEAM), 2023
URL: Länk
51:1, 34-51
Teacher leadership for teaching improvement in professional learning communities
Routledge, 2023
URL: Länk
The First Teacher as the Elephant in the Room : Forgotten and Hidden Teacher Leadership Perspectives in Swedish Schools
Dokuz Eylul University, 2020
URL: Länk
5:2, 454-483
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt i ledarskap i det systematiska kvalitetsarbetet
inom förskolan. Kursen syftar även till att studenten ska tillägna sig kunskap om vetenskapliga metoder för att leda kollegialt lärande i det
systematiska kvalitetsarbetet. Vidare syftar kursen till att studenten ska tillägna sig verktyg för att kunna utveckla en förbättringskultur i
verksamheten/utbildningen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska deltagaren kunna
1. redogöra för, kritiskt granska och tillämpa olika metoder, strukturer och modeller för att leda kollegialt lärande
2. redogöra för hur ett praktiknära systematiskt kvalitetsarbete med tydlig struktur kan ledas
3. visa forskningslitteracitet för att kunna stötta arbetslag i att bedriva en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad
erfarenhet
4. redogöra för, kritiskt granska och tillämpa verktyg för att leda utvecklingen av förbättringskultur på förskolan
Innehåll
- Metoder, strukturer och modeller för att leda kollegialt lärande för det systematiska kvalitetsarbetet
- Vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och forskningslitteracitet
- Vetenskapliga verktyg för förbättringskultur
Särskild behörighet
Förskollärarexamen eller motsvarande.
Examination
SEM1, seminarium, 4,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 2 och 3, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller
Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd