Kursplan - Att som rektor i förskolan utveckla ledarskap i att bedriva systematiskt kvalitetsarbete som vilar på vetenskaplig grund
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
OAU366
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2024-07-02
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Obligatoriska böcker
Förskolan med barnet i centrum : en vision för förändringsarbete och bästa möjliga organisering
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2021] - 170 sidor
ISBN: 9789147144617 LIBRIS-ID: 9ppbbq8j7zs2hv21
Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 182 sidor
ISBN: 9789144121154 LIBRIS-ID: jvdxn5slgvl71xl0
Framgångsfaktorer i förskolan : för ledare och medarbetare i praktiken
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 221 sidor
ISBN: 9789144155104 LIBRIS-ID: 1k9b2mbmzzd36wm7
Rektor i förskolan : en viktig länk i utbildningskedjan
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups, [2023] - 126 sidor
ISBN: 9789151108889 LIBRIS-ID: fwmvmh41ckqkwq4m
Rektorers yrkesidentitet och yrkestrygghet
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2024] - 268 sidor
ISBN: 9789144160252 LIBRIS-ID: gzchvxjfdpdsl6c6
Att förbättra skolor med stöd i forskning : exempel, analyser och utmaningar
Första utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2021] - 495 sidor,
Pedagogiskt ledarskap för rektor och skolledare
Första upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 215 sidor
ISBN: 9789151103648 LIBRIS-ID: 6kkdxnw54hhwd76w
Kompendier
Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
Första upplagan : [Stockholm] : Skolverket, [2020] - 177 sidor
ISBN: 9789175593517 LIBRIS-ID: hvn1dln2fk5hbr6n
Artiklar
Att förändra organisatoriska förutsättningar: Erfarenheter av att införa funktionellt delat ledarskap i skola och förskola
Karlstad : Karlstads universitet, 2019,
URL: https://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1331827&dswid=5695
På besök i svenska förskolerektorers kontroversiella rum
Nordisk barnehageforskning, 2024-07, Vol.21 (2), p.186,
URL: DiVA portal
Referenslitteratur
Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2022] - 199 sidor,
Övrigt
Syfte
Kursen syftar till att ge studenten möjlighet att utveckla fördjupade kunskaper i att som rektor i förskolan bedriva systematiskt kvalitetsarbete på vetenskaplig grund för att på så sätt öka kapaciteten för en hållbar kvalitetsutveckling i den rådande verksamheten som rektor ansvarar för. Kursen syftar även till att studenten ska tillägna sig kunskap om vetenskapliga metoder för att leda medarbetare inom förskolan i det systematiska kvalitetsarbetet. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla en medvetenhet om betydelsen av en förbättringskultur i verksamheten/utbildningen.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. visa kunskap i att leda en pedagogisk utvecklings- och arbetsorganisation i balans
2. redogöra för och kritiskt granska förutsättningar i att leda medarbetare i systematiskt kvalitetsarbete på vetenskaplig grund
3. tillämpa, analysera och argumentera för metoder gällande förbättringskultur med mikro- och makroprocesser i det systematiska kvalitetsarbetet
Innehåll
- Organisationsstruktur i balans mellan pedagogisk/utvecklingsorganisation och drift/arbetsorganisationen
- Vetenskaplig grund, beprövad erfarenhet och forskningslitteracitet
- Vetenskapliga metoder för förbättringskultur
Särskild behörighet
Förskollärarexamen eller motsvarande. Därtill ställs krav på minst 7,5 hp från rektorsutbildning.
Examination
SEM1, seminarium, 4,5 hp, aktivt deltagande i seminarium avseende lärandemål 1 och 3, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
INL1, inlämningsuppgift, 3 hp, individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende lärandemål 1 och 2, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd