Kursplan - Kognition och interaktion i informationsdesign
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
ITE252
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Informationsdesign
Akademi
Akademin för innovation, design och teknik
Fastställd
2023-01-19
Reviderad
2024-06-27
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
The design of everyday things
Revised and expanded edition. : New York, NY : Basic Books, 2013 - xviii, 347 p.
ISBN: 9780465050659 (pbk.) LIBRIS-ID: 14832677
Visual thinking for information design
Morgan Kaufmann Publishers, 2021
Artiklar
The Anatomy of Prototypes: Prototypes as Filters, Prototypes as Manifestations of Design Ideas
ACM Transactions on Computer-Human Interaction, Vol. 15, No. 2., 2008
Design prototyping methods: state of the art in strategies, techniques, and guidelines
Design Science, Vol 3, 2017
Gestalt Laws of Perception: Using Gestalt Theory to Improve Print and Electronic Designs
Design Principles & Practices, 3(4), 385394, 2009
URL: Länk
Övrigt
Artiklar och kompendier kan tillkomma, vilka delas ut under kursens gång
.,
Syfte
Kursen syftar till att ge grundläggande kunskaper i de kognitiva och perceptuella processer som är involverade i förståelse och tolkning av informationsdesign samt hur dessa kunskaper kan tillämpas inom huvudområdet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för grundläggande termer och begrepp inom kognitionspsykologi kopplat till informationsdesign
2. analysera och kritiskt bearbeta ett koncept eller en artefakt genom att tillämpa teorier om kognitionspsykologi
3. skapa och utvärdera designförslag utifrån den teoribildning som ges på kursen
4. reflektera över individers olika förutsättningar och hur de kan inverka på interaktionen och tolkningen av informationsdesign
Innehåll
Kursen innehåller relevanta teorier och praktiker gällande tillämpad kognitionspsykologi i informationsdesign, vilket bland annat inkluderar: perception, uppmärksamhet och minne, visuell sökning, gestaltteori, kognitiva och sociala bias, grundläggande principer i interaktionsdesign, samt introduktion till metoder för tester och utvärderingar av designkoncept/artefakter.
Särskild behörighet
22,5 hp avslutade kurser inom Informationsdesign, varav minst 7,5 hp från inriktningskurser och minst 7,5 hp från allmän informationsdesign.
Examination
Inlämningsuppgift (INL1), 2,5 hp, examinerar lärandemål 2-4, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
Gruppuppgift (GRU2), 3,5 hp, examinerar lärandemål 2, 4 och 5, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Salstentamen (TEN1), 1,5 hp, examinerar lärandemål 1, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG)
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar helt med KIT104 Kognitiva processer, ITE207 Kognition, interaktion och informationsdesign och ITE223 Kognitiva processer.