Kursplan - Välfärdsstaten, människan och samhället
Omfattning
15 hp
Kurskod
SAA092
Giltig från
Vårtermin 2025
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Socialt arbete
Akademi
Akademin för hälsa, vård och välfärd
Fastställd
2022-12-13
Reviderad
2024-06-04
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Klassisk och modern samhällsteori
3., [utvidgade och rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2007 - 552 s.
ISBN: 9789144046426 LIBRIS-ID: 10446507
Att bli socialarbetare : en reflekterande vägledning för studenter
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2016 - 230 s.
ISBN: 978-91-44-09722-0 LIBRIS-ID: 19509196
Genus
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2020] - 128 sidor
ISBN: 9789147088997 LIBRIS-ID: 11783265
Socialpolitiska klassiker
1. uppl. : Malmö : Liber, 2008 - 236 s.
ISBN: 978-91-47-07740-3 LIBRIS-ID: 10668450
Perspektiv på social utsatthet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2014 - 279 s.
ISBN: 9789144101255 LIBRIS-ID: 17255196
Arbetsgruppens psykologi
Femte utgåvan : [Stockholm] : Natur & Kultur, [2018] - 256 sidor
ISBN: 978-91-27-82217-7 LIBRIS-ID: 21988055
Intersektionalitet i socialt arbete : teori, reflektion och praxis
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups, [2021] - 276 sidor
ISBN: 9789151106823 LIBRIS-ID: s5p7hf33qcqd1kxq
Välfärdsstat i förändring : socialpolitiska reformer i Västeuropa på 2000-talet
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur, [2020] - 452 sidor
ISBN: 9789144109602 LIBRIS-ID: n0348rd4l61kt5dg
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska införskaffa sig grundläggande kunskaper om klassiska och moderna samhällsteorier på mikro- och makronivå med betydelse för socialt arbete och välfärdsstatens framväxt i ett nationellt och internationellt perspektiv, samt dess förändringar och utmaningar.
Kursen syftar också till att studenten ska skaffa sig grundläggande kunskaper om det nutida samhället och färdigheter att kunna analysera individuella, organisatoriska och samhälleliga faktorer som skapar social utsatthet, social ojämlikhet och sociala orättvisor.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
1 redogöra för välfärdsstatens historiska utveckling i ett nationellt och internationellt perspektiv och införskaffa sig förståelse för olika välfärdstatsmodeller
2 redogöra för välfärdsstatens förändringar och aktuella utmaningar för att minska social utsatthet, social ojämlikhet, ojämställdhet och sociala orättvisor
3 redogöra för klassiska och moderna samhällsteorier på mikro och makronivå för att förstå social utsatthet, social ojämlikhet och sociala orättvisor i växelverkan mellan lokala, nationella och globala processer
4 redogöra för intersektionellt perspektiv vid förståelsen av social utsatthet, social ojämlikhet och sociala orättvisor som skapas i skärningspunkten mellan ekonomiska, sociala, kulturella, institutionella och individuella förutsättningar i förhållande till kön, sexualitet, klass, etnicitet, ålder och funktionsförmåga
Färdigheter och förmåga
5 klargöra aktuella teorier som berör marginaliseringsprocesser, sociala konstruktioner, åtskillnad och särbehandling
6 diskutera olika gruppers levnadsvillkor i det moderna samhället: barn, ungdom, vuxna, äldre och människor med nedsatt funktionsförmåga
7 genomföra muntliga prestationer och ge och ta emot konstruktiv kritik
Värderingsförmåga och förhållningssätt
8 värdera välfärdsstatens utveckling och betydelse för människors livsvillkor
9 värdera bakomliggande orsaker till marginalisering, åtskillnad och särbehandling utifrån makro- och mikroperspektiv
Innehåll
Välfärdsstatens framväxt och förändring i ett nationellt och internationellt perspektiv
Klassiska och moderna samhällsteorier på mikro- och makronivå
Förståelsen av en mångfacetterad maktordning och dess konsekvenser för ekonomiska skillnader samt inkluderings- och marginaliseringsprocesser utifrån kön, klass, etnicitet, ålder och funktionsförmåga
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c eller Matematik B, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Examination
GRU1, Gruppuppgift, 0,5 hp, deltagande i reflektionsgrupp. Personlig och professionell utveckling. Lärandemål 8, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
OBN1, Obligatorisk närvaro, 1 hp, vid minst 75 procent av kursens föreläsningar och gruppövningar. Frånvaro kompletteras enligt särskilda anvisningar, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM1, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig gruppredovisning. Lärandemål 1,2,6,7,8 Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM2, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig gruppredovisning. Lärandemål 3, 5,6,7,9. Betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM3, Seminarium, 2 hp, skriftlig och muntlig gruppredovisning. Lärandemål 4,5,6,7,9, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
TEN1, Salstentamen, 5 hp, skriftlig individuell tentamen. Lärandemål 3,4,5,6,9. Betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
TEN2, Salstentamen, 2,5 hp, skriftlig individuell tentamen, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på TEN1 samt TEN2.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Ersätter SAA086.
TEN2 ersätter HEM1 i tidigare kursplan.