Kursplan - Samhällsorientering - grundlärare F-3
Omfattning
15 hp
Kurskod
PEA083
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G2F (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för utbildning, kultur och kommunikation
Fastställd
2014-01-24
Reviderad
2024-03-26
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Böcker
Samhällsorienteringens didaktik : för undervisning i grundskolans tidiga år
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2021] - 139 sidor
ISBN: 9789147134069 LIBRIS-ID: 5jvp7vrb38802q62
Forntid i Sverige : en introduktion
Stockholm : Natur och kultur, 2004 - 132, [6] s.
ISBN: 91-27-09764-1 (inb.) : LIBRIS-ID: 9337667
Religion och andra livsåskådningar 1 och 2
Liber, 2015 - 364 s.
ISBN: 9789147117284 LIBRIS-ID: 17884835
Libers samhällskunskap : 123
Första upplagan : Stockholm : Liber, [2018] - 710 sidor
ISBN: 9789147123940 LIBRIS-ID: 22596511
Geografi : människan, resurserna, miljön, hållbar utveckling. 1 och 2
3., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber, 2011 - 462 s.
ISBN: 9789147103409 LIBRIS-ID: 12100247
Artiklar
Den ofrånkomliga värdegrunden Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik Vol.2, No. 1, november 2016, 74-78
Att vända blicken mot sig själv: En problematisering av den normkritiska pedagogiken. Pedagogisk Forskning i Sverige, 21(1-2), 79-100
2016
Att bilda eller bedöma? : Om skapandet av demokratiska medborgare
Göteborg : 2018
URL: Länk
4:2, 3-16
Platsens betydelse för lärande och undervisning : ett utomhuspedagogiskt perspektiv
Naturfagsenteret, 2013
URL: Länk
9:1, 3-17
Vad är ett historiemedvetande egentligen och varför är det viktigt? I Kritiska perspektiv på historiedidaktiken (s. 97-119). Eksjö: Historielärarnas förening
2013
Värdegrundens vara eller icke vara Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik Vol. 2, No. 1, november 2016, 69-73
Referenslitteratur
Storylineboken : handbok för lärare
1. uppl. : Hässelby : Runa, 2004 - 336 s.
ISBN: 91-88298-67-1 (inb.) LIBRIS-ID: 9362908
Religionssociologi : en introduktion
1. uppl. : Malmö : Liber, 2005 - 308 s.
ISBN: 91-47-07562-7 LIBRIS-ID: 9955006
Kulturgeografi : en ämnesteoretisk introduktion
1. uppl. : Malmö : Liber, 2003 - 224 s.
ISBN: 9789147065042 LIBRIS-ID: 9060099
Historieundervisningens byggstenar : : grundläggande pedagogik och ämnesdidaktik
3., [rev. och utvidgade] uppl. : Stockholm : Liber, 2014 - 299 s.
ISBN: 9789147106608 LIBRIS-ID: 14703754
Religionsdidaktik : om teori, perspektiv och praktik i religionsundervisningen
1. uppl. : Stockholm : Liber, 2006 - 183 s.
ISBN: 91-47-05322-4 LIBRIS-ID: 10094474
URL: Omslagsbild
Islam, muslimer och den svenska skolan
Lund : Studentlitteratur, 2000 - 148 s.
ISBN: 91-44-00945-3 ; LIBRIS-ID: 8352760
Samhällsorienterande ämnen : en samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm : Myndigheten för skolutveckling, [2008] - 80 s.
ISBN: 9789185589647 LIBRIS-ID: 11200978
URL: Fulltext
Plats - identitet - lärande : närområdesstudier i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur, 2009 - 256 s.
ISBN: 978-91-44-05612-8 LIBRIS-ID: 11659556
Svenska skrivregler
2., [utök.] uppl. : Stockholm : Liber, 2000 - 216 s.
ISBN: 91-47-04974-X (korr.) ; LIBRIS-ID: 8354362
Övrigt
Aktuella läromedel
Vetenskapliga artiklar
Syfte
Kursens syfte är att studenterna ska skapa sig kunskap om de samhällsorienterade ämnena och deras didaktik för undervisning i förskoleklass och grundskolans årskurser 1-3.
Lärandemål
Efter avklarad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för förändringar i historien som har påverkat och påverkar människans levnadsvillkor och syn på världen
2. analysera människans föränderliga livsvillkor både lokalt och globalt utifrån ett perspektiv på hållbar utveckling
3. redogöra för kursplanerna i SO utifrån syfte, centralt innehåll och kunskapskrav och redovisa kännedom om grundläggande begrepp och teorier inom ämnesområdet
4. kritiskt granska de samhällsorienterande ämnena utifrån mångfalds- och genusperspektiv
5. utifrån gällande styrdokument självständigt planera, genomföra och värdera undervisning utifrån ämnesdidaktiska och metodiska inriktningar
6. utarbeta och värdera olika estetiska lärprocesser, IKT och fantasins betydelse för barns lärande och kunskapsutveckling inom ämnesområdet
7. visa utvecklat vetenskapligt kritiskt förhållningssätt, färdigheter i akademiskt skrivande och god språklig framställning
Innehåll
- Föreställningar om plats och identitet utifrån geografiska, historiska, religions- och samhällsvetenskapliga aspekter
- Naturlandskapets uppkomst och karaktäristik studeras
- Människans historia, med särskild fokus på Nordens äldre historia
- Kartan och globen som kunskapsverktyg undersöks och relateras till barns omvärldsuppfattningar
- Migration med dess orsaker och konsekvenser för individen och samhället
- Hur tolkningar och användning av historien påverkas av de rådande samhälls- och levnadsvillkoren
- Hur religion formas av och formar samhälleliga villkor samt religioners betydelse för identitet och kollektiv tillhörighet
- Kursplaner och läromedel utifrån mångfalds- och genusperspektiv
- Människans föränderliga livsvillkor, lokalt och globalt, i relation till hållbar utveckling
- Ämnesdidaktik innefattande metodik
- Estetiska lärprocesser, IKT och fantasi i relation till barns lärande och kunskapsutveckling.
Undervisning
Föreläsningar, seminarier, fältstudier.
Särskild behörighet
60 hp från Grundlärarprogrammet F-3 vari ingår
- 15 hp Utbildningens organisation, uppdrag och innehåll för grundlärare F-3,
- 7,5 hp Estetiska läroprocesser för grundlärare F-3,
- 10 hp Svenska för grundlärare F-3, samt
- 10 hp Matematik för grundlärare F-3.
Examination
TEN3, salstentamen, 6,5 hp, skriftlig tentamen rörande människans livsvillkor avseende lärandemål 1, 2, 4, 5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
HEM1, hemtentamen, 2,5 hp, skriftlig tentamen rörande SO-didaktikens grunder avseende lärandemål 3, 5 och 7, betyg Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
SEM1, seminarium, 1,5 hp, muntlig examination, SO-undervisning i ett mångfalds- och genusperspektiv avseende lärandemål 4, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
FSR3, fältstudierapport, 2,5 hp, skriftlig och muntlig examination, SO-undervisning i praktiken avseende lärandemål 1-3 och 5-7, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
SEM4, seminarium, 2 hp, muntlig examination, estetiska uttrycksformer, IKT och fantasi avseende lärandemål 6, betyg Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För VG på kursen krävs VG på TEN3 och HEM1.
För godkänt kursbetyg krävs minst godkänt betyg på samtliga examinationsmoment samt aktivt deltagande i undervisningen och vid genomförande av förelagda gruppuppgifter. Vid enstaka frånvaro ges möjlighet att komplettera enligt lärarens anvisning.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Väl godkänd, godkänd, underkänd