Kursplan - Statistik för ekonomer
Omfattning
7.5 hp
Kurskod
STA108
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Grundnivå
Successiv fördjupning
G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
-
Kompendier
Syfte
Kursen har som mål att bidra till grundläggande kunskaper inom statistik och skapa en förståelse för statistikens möjligheter och begränsning när det gäller kunskapsgenerering. Detta innebär att kursen har som mål att bidra till kunskap om statistiska begrepp, analysmetoder, tolkningar av resultat samt användning av statistik programvara.
Lärandemål
1. Förståelse
a) Redogöra för skillnaden mellan beskrivande och generaliserade analyser.
b) Diskutera hur statistik kan användas för produktion av kunskap.
2. Färdigheter
a) Använda programvara för att utföra statistisk analys.
b) Beräkna mått på centralitet och spridning.
c) Använda figurer och tabeller för att presentera data.
d) Lösa enklare problem genom sannolikhetsberäkningar.
e) Genomföra hypotesprövning med hjälp av intervallskattningar.
f) Beräkna mått på linjära samband.
3. Förmågor
a) Tolka och värdera mått relaterade till centralitet och spridning.
b) Tolka och värdera statistiska uppgifter i figurer och tabeller.
c) Värdera innebörden av olika sannolikhetsberäkningar.
d) Tolka och värdera mått relaterade till linjära samband.
Innehåll
Kursen ger en introduktion till statistiska begrepp och statistiska analyser genom att behandla beskrivande statistik, sannolikhetslära och generaliserande statistik. Kursen ger på så sätt en introduktion till tillämpad statistik i ett företagsekonomiskt sammanhang.
Behörighet
Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Matematik 3b eller 3c eller Matematik C
Examination
LAB1, 1 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Avser lärandemål 2a, 2b, 2c, 3a, 3b)
LAB2, 1 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (Avser lärandemål 1a, 2a, 2d, 2e, 3a, 3c)
LAB3, 1 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F) (avser lärandemål 1a, 2e, 2f, 3d)
TEN1, 4,5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig (F) (Avser lärande mål 1 a-b, 2 b-f, 3 a-d).
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig
Övergångsbestämmelser och övriga föreskrifter
Kursen överlappar med STA101, STA102, STA103, STA104 och STA105 7,5 hp.