Kursplan - Forskning i praktiken - Avancerade studier inom metod
Omfattning
15 hp
Kurskod
FOA342
Giltig från
Hösttermin 2024
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Successiv fördjupning
A1F (Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav).
Huvudområde(n)
Företagsekonomi
Akademi
Akademin för ekonomi, samhälle och teknik
Fastställd
2024-01-18
Litteraturlistor
Kurslitteraturen är preliminär till 8 veckor innan kursstart. Kurslitteratur kan vara giltig över flera terminer.
Syfte
Kursen syftar till att ge studenterna en omfattande kunskap och förståelse för företagsekonomiska forskningsmetoder och metodik. Därmed ger kursen studenterna möjlighet att självständigt kunna planera, genomföra och ge värdefulla bidrag till forskning. Kursen presenterar olika praktiker samt diskuterar epistemologi, teorier, tekniker, tillämpade forskningsstrategier samt metoder. Vidare främjar kursen en reflekterande förståelse för forskning och dess betydelse i ett bredare samhälleligt sammanhang. Genom ett problembaserat lärande får studenterna nödvändiga verktyg för att ta individuellt ansvar. Denna lärmiljö gör det möjligt för studenterna att aktivt engagera sig i relevanta utmaningar och utveckla de kritiska färdigheter som behövs för att navigera sitt arbete, på ett meningsfullt sätt, i ett forskningssammanhang.
Lärandemål
Efter framgångsrikt genomförande av kursen kommer studenterna att kunna:
Kunskap och förståelse:
1. Formulera ett forskningsproblem och en forskningsstrategi som är baserad på reflektion och förståelse för metod som är av relevans för både yrkeslivet som ämnet företagsekonomi.
2. Visa kunskap om metod och metodologi. Påvisa analytisk förmåga genom att planera och agera utifrån forskning som praktik. Detta med utgångspunkt i epistemologi, teori och tillämpade metoder.
Färdigheter och förmågor
3. Visa förmåga att kunna reflektera över etiska frågor relaterade till forskning och metoder samt diskutera forskningens allmänna påverkan på samhället.
4. Visa förmåga att ta individuellt ansvar för egna lärandeprocesser, och delta aktivt i kursens moment.
5. Visa förmåga att presentera och diskutera, både skriftligt och muntligt, vetenskapliga artiklars argument och förtjänster.
Utvärderingsförmåga och förhållningssätt
6. Utvärdera och bedöma olika typer av forskningsdesign och strategier i relation till potentiella resultat.
Innehåll
Kursen erbjuder fördjupad kunskap och förståelse för forskningsmetoder och metodik i företagsekonomi. Under kursen får studenterna lära sig att reflektera och förstå forskning och dess betydelse ur ett vidare samhälleligt sammanhang. Kursen tar upp relevansen av och sambandet mellan affärspraxis, teori och metodik samt dess tillhörande olika filosofiska ståndpunkter, inklusive etiska överväganden. Kursen ger studenten möjlighet att utveckla sina kunskaper och färdigheter när det gäller att strukturera, söka och analysera vetenskaplig litteratur. Kursen tar upp såväl kvalitativ som kvantitativ datainsamling och ger studenterna möjlighet att utveckla sin förmåga att reflektera och utvärdera olika metoders möjligheter och begränsningar. I kursen ska studenterna utveckla sin förståelse för formulering av forskningsproblem och forskning som praktik.
Särskild behörighet
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i företagsekonomi. Dessutom krävs Engelska B eller Engelska 6, samt minst 15 högskolepoäng från avslutade kurser i företagsekonomi på avancerad nivå.
Examination
Seminarium (SEM1) 3 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F). Lärandemål: 2, 3 och 4.
Inlämingsuppgift (INL1) 2 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F). Lärandemål 1, 3 och 5.
Projektrapport (PRO1) 2,5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F). Lärandemål: 1, 2, 4, 5 och 6.
Projektrapport (PRO2) 2,5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F). Lärandemål: 1, 2, 4, 5 och 6.
Inlämningsuppgift (INL2) 5 hp, betyg Utmärkt (A), Mycket bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Tillräcklig (E), Otillräcklig, komplettering möjlig (Fx), Otillräcklig (F). Lärandemål: 1, 2, 3, 4, 5 och 6.
En student som har ett intyg från MDU avseende sin funktionsnedsättning har möjlighet att anmäla önskemål om anpassning vid salstentamina eller annan examinationsform i enlighet med Regler och anvisningar för examination på grundnivå och avancerad nivå vid Mälardalens högskola (2020/1655). Det är examinator som, utifrån det intyg som utfärdats, beslutar om eventuell anpassning och i så fall vilken anpassning som ska gälla.
Misstankar om vilseledande vid examination (fusk) anmäls, enligt högskoleförordningen, till universitetets rektor och prövas av universitetets disciplinnämnd. Om disciplinnämnden anser att en student gjort sig skyldig till en disciplinförseelse fattar nämnden beslut om en disciplinär åtgärd, vilket är varning eller avstängning.
Betyg
Utmärkt, mycket bra, bra, tillfredsställande, tillräcklig, otillräcklig - komplettering möjlig, otillräcklig